1/31/2012
ΣΜΥΡΝΗ στο Μουσείο Μπενάκη
ΣΜΥΡΝΗ: Η ΚΑΤΑΣΤΡΟΦΗ ΜΙΑΣ ΚΟΣΜΟΠΟΛΙΤΙΚΗΣ ΠΟΛΗΣ,1900-1922
Υπό την αιγίδα της Α.Ε. του Προέδρου της Ελληνικής Δημοκρατίας, Κυρίου Κάρολου Παπούλια
ΠΡΩΤΗ ΠΡΟΒΟΛΗ ΝΤΟΚΙΜΑΝΤΕΡ – ΠΕΙΡΑΙΩΣ 138:
23 ΙΑΝΟΥΑΡΙΟΥ 2012, ΩΡΑ 20.00
ΕΓΚΑΙΝΙΑ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΚΗΣ ΕΚΘΕΣΗΣ
KAI ENAΡΞΗ ΠΡΟΒΟΛΩΝ ΤΟΥ ΝΤΟΚΙΜΑΝΤΕΡ
ΚΟΥΜΠΑΡΗ 1
24 ΙΑΝΟΥΑΡΙΟΥ 2012, ΩΡΑ 20.00
ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 25 ΙΑΝΟΥΑΡΙΟΥ – 11 ΜΑΡΤΙΟΥ 2012
Την Δευτέρα 23 Ιανουαρίου 2012, στις 20.00, στο Αμφιθέατρο του Κτηρίου της οδού Πειραιώς του Μουσείου Μπενάκη θα πραγματοποιηθεί η πρώτη προβολή του ντοκιμαντέρ με τίτλο Σμύρνη: Η καταστροφή μιας κοσμοπολίτικης πόλης, 1900-1922. Την ταινία συνοδεύει ομότιτλη φωτογραφική έκθεση η οποία εγκαινιάζεται την επόμενη μέρα, Τρίτη 24 Ιανουαρίου στις 20.00 στην αίθουσα Ευρυδίκης Κωστοπούλου του Κεντρικού Κτηρίου του Μουσείου Μπενάκη. Κατά τη διάρκεια της έκθεσης (25 Ιανουαρίου-11 Μαρτίου 2012) το κοινό θα έχει την ευκαιρία να παρακολουθήσει μια σειρά προβολών του ντοκιμαντέρ στο αμφιθέατρο της οδού Κουμπάρη.
Η σκηνοθέτις και επιμελήτρια Μαρία Ηλιού και ο ιστορικός Αλέξανδρος Κιτροέφ, που είχαν παρουσιάσει το 2007 στο Μουσείο Μπενάκη Το Ταξίδι. Το Ελληνικό Όνειρο στην Αμερική (επιλογή του American Film Institute στη Washington DC ανάμεσα στις 20 καλύτερες Ευρωπαϊκές ταινίες του 2008 (The European Showcase) και βραβείο καλύτερου ιστορικού ντοκιμαντέρ στο Φεστιβάλ του Houston), μετά από τέσσερα χρόνια συνεργασίας και έρευνας σε Ευρώπη και Αμερική, φέρνουν πίσω στο κοινό, εικόνες ξεχασμένες σε «κλειστά» αρχεία αλλά και μια νέα οπτική που συμπεριλαμβάνει όλες τις κοινότητες στη ζωή της Σμύρνης καθώς και τα δραματικά γεγονότα του 1922.
Το ιστορικό ντοκιμαντέρ και η έκθεση είναι μεγάλης σημασίας όχι μόνο γιατί το ελληνικό κοινό θα δει άγνωστες εικόνες από τη Σμύρνη αλλά και γιατί συγχρόνως οι δύο συνεργάτες, φέρνουν μια νέα ματιά στον τρόπο με τον οποίο διηγούνται την ιστορία. Μια ματιά που κρατά αποστάσεις τόσο από μια υπέρμετρα εθνικιστική αφήγηση όσο και από νεώτερες απόπειρες που αποσιωπούν τα τραγικά γεγονότα της καταστροφής, παραμορφώνοντας την αλήθεια. Ενενήντα χρόνια μετά την καταστροφή, οι δυο συνεργάτες θέλουν να τιμήσουν τον κόσμο που χάθηκε το 1922 αλλά και συγχρόνως την επιστήμη της ιστορίας.
Το ντοκιμαντέρ και η ομώνυμη φωτογραφική έκθεση τεκμηριώνονται με σπάνιο φωτογραφικό και κινηματογραφικό υλικό που σταχυολογήθηκε από αρχεία της Αμερικής και της Ευρώπης. Για πρώτη φορά δημοσιεύονται άγνωστες εικόνες της Σμύρνης από ιδιωτικές συλλογές όπως αυτή του Pierre De Gigord και από τα αρχεία της Library of Congress, του Πανεπιστημίου του Princeton και του Harvard, του Near East Relief, του Imperial War Museum, της Pathe, της Albert Kahn Fondation και άλλων ιδρυμάτων της Ελλάδας και του εξωτερικού.
Η ταινία έγινε με την χορηγία των: ΑRGYROS FOUNDATION, NICHOLAS J BOURAS & ANNA K BOURAS FOUNDATION, JAMES CHANOS, , MARIANTHI FOUNDATION και ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΡΑΔΙΟΦΩΝΙΑ και ΤΗΛΕΟΡΑΣΗ Α.Ε.
Με την ευγενική υποστήριξη:
ΙΔΡΥΜΑ ΙΩΑΝΝOY Φ. ΚΩΣΤΟΠΟΥΛΟΥ
Συνεργαζόμενοι φορείς:
ΜΟΥΣΕΙΟ ΜΠΕΝΑΚΗ-ΠΡΩΤΕΑΣ -FULBRIGHT
Συντελεστές ταινίας
Σκηνοθεσία, επιμέλεια: Μαρία Ηλιού
Ιστορικός Σύμβουλος: Αλέξανδρος Κιτροέφ
Ομιλητές: Giles Milton (συγγραφέας του βιβλίου Χαμένος Παράδεισος και βασικός ομιλητής της ταινίας), Αλέξανδρος Κιτροέφ (Haverford College), Θάνος Βερέμης (Πανεπιστήμιο Αθηνών), Βικτώρια Σολομωνίδου (Fellow, Kings College και δεύτερης γενιάς, με καταγωγή από τη Σμύρνη), Ελένη Mπαστέα (New Mexico University και τρίτης γενιάς, με καταγωγή από τη Σμύρνη), Leyla Neyzi (Sabanci University), Jack Nalbantian (Γεννημένος στη Σμύρνη).
Μουσική: Νίκος Πλατύραχος
Μοντάζ: Αλίκη Παναγή
Διεύθυνση Φωτογραφίας: Allen Moore
Ηχολήπτης: John Zecca
Μιξάζ: Γιώργος Μικρογιαννάκης
Παραγωγή: ΠΡΩΤΕΑΣ μη κερδοσκοπική εταιρεία
Προβολές στο αμφιθέατρο του Κεντρικού Κτηρίου (Κουμπάρη 1):
Δευτέρα, Τετάρτη, Παρασκευή, Σάββατο: 11.00, 13.00, 15.00
Πέμπτη**: 11.00, 13.00, 15.00, 17.00, 19.00, 21.00
Κυριακή: 11.00, 13.00
**Τις Πέμπτες 9/2 και 23/2 δεν θα πραγματοποιηθεί η προβολή στις 19.00.
Διάρκεια ντοκιμαντέρ: 87’.
ΤΟΚΙΜΑΝΤΕΡ ΚΑΙ ΕΚΘΕΣΗ
ΣΜΥΡΝΗ: Η ΚΑΤΑΣΤΡΟΦΗ ΜΙΑΣ ΚΟΣΜΟΠΟΛΙΤΙΚΗΣ ΠΟΛΗΣ,1900-1922
Υπό την αιγίδα της Α.Ε. του Προέδρου της Ελληνικής Δημοκρατίας, Κυρίου Κάρολου Παπούλια
ΜΟΥΣΕΙΟ ΜΠΕΝΑΚΗ
ΠΡΩΤΗ ΠΡΟΒΟΛΗ ΝΤΟΚΙΜΑΝΤΕΡ – ΠΕΙΡΑΙΩΣ 138:
23 ΙΑΝΟΥΑΡΙΟΥ 2012, ΩΡΑ 20.00
ΕΓΚΑΙΝΙΑ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΚΗΣ ΕΚΘΕΣΗΣ
KAI ENAΡΞΗ ΠΡΟΒΟΛΩΝ ΤΟΥ ΝΤΟΚΙΜΑΝΤΕΡ
ΚΟΥΜΠΑΡΗ 1
24 ΙΑΝΟΥΑΡΙΟΥ 2012, ΩΡΑ 20.00
ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 25 ΙΑΝΟΥΑΡΙΟΥ – 11 ΜΑΡΤΙΟΥ 2012
ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ
Την Δευτέρα 23 Ιανουαρίου 2012, στις 20.00, στο Αμφιθέατρο του Κτηρίου της οδού Πειραιώς του Μουσείου Μπενάκη θα πραγματοποιηθεί η πρώτη προβολή του ντοκιμαντέρ με τίτλο Σμύρνη: Η καταστροφή μιας κοσμοπολίτικης πόλης, 1900-1922. Την ταινία συνοδεύει ομότιτλη φωτογραφική έκθεση η οποία εγκαινιάζεται την επόμενη μέρα, Τρίτη 24 Ιανουαρίου στις 20.00 στην αίθουσα Σπυρίδωνος και Ευρυδίκης Κωστοπούλου του Κεντρικού Κτηρίου του Μουσείου Μπενάκη.
Κατά τη διάρκεια της έκθεσης (25 Ιανουαρίου - 11 Μαρτίου 2012) το κοινό θα έχει την ευκαιρία να παρακολουθήσει μια σειρά προβολών του ντοκιμαντέρ στο αμφιθέατρο του ιδίου κτηρίου (Κουμπάρη 1).
Η σκηνοθέτις και επιμελήτρια Μαρία Ηλιού και ο ιστορικός Αλέξανδρος Κιτροέφ, που είχαν παρουσιάσει το 2007 στο Μουσείο Μπενάκη Το Ταξίδι. Το Ελληνικό Όνειρο στην Αμερική -επιλογή του American Film Institute στη Washington DC ανάμεσα στις 20 καλύτερες Ευρωπαϊκές ταινίες του 2008 (The European Showcase) και βραβείο καλύτερου ιστορικού ντοκιμαντέρ στο Φεστιβάλ του Houston)- μετά από τέσσερα χρόνια συνεργασίας και έρευνας σε Ευρώπη και Αμερική, φέρνουν πίσω στο κοινό, εικόνες ξεχασμένες σε «κλειστά» αρχεία αλλά και μια νέα οπτική που συμπεριλαμβάνει όλες τις κοινότητες στη ζωή της Σμύρνης, καθώς και τα δραματικά γεγονότα του 1922.
Το ιστορικό ντοκιμαντέρ και η έκθεση είναι μεγάλης σημασίας όχι μόνο γιατί το ελληνικό κοινό θα δει άγνωστες εικόνες από τη Σμύρνη αλλά και γιατί συγχρόνως οι δύο συνεργάτες, φέρνουν μια νέα ματιά στον τρόπο με τον οποίο διηγούνται την ιστορία. Μια ματιά που κρατά αποστάσεις τόσο από μια υπέρμετρα εθνικιστική αφήγηση όσο και από νεώτερες απόπειρες που αποσιωπούν τα τραγικά γεγονότα της καταστροφής, παραμορφώνοντας την αλήθεια. Ενενήντα χρόνια μετά την καταστροφή, οι δυο συνεργάτες θέλουν να τιμήσουν τον κόσμο που χάθηκε το 1922 αλλά και συγχρόνως την επιστήμη της ιστορίας.
Ιστορικοί από την Αμερική και την Ευρώπη μιλούν για την μεγάλη Ιστορία ενώ Σμυρνιοί, πρώτης, δεύτερης και τρίτης γενιάς, αφηγούνται τις προσωπικές τους ιστορίες. Μάλιστα, τρεις από αυτούς, ξετυλίγουν οικογενειακές μικροιστορίες σε σχέση με τα γεγονότα, από την Ελληνική, την Αρμενική και την Τουρκική πλευρά, από τα χρόνια του κοσμοπολιτισμού ως τα χρόνια της καταστροφής.
Το ντοκιμαντέρ και η ομώνυμη φωτογραφική έκθεση τεκμηριώνονται με σπάνιο φωτογραφικό και κινηματογραφικό υλικό που σταχυολογήθηκε από αρχεία της Αμερικής και της Ευρώπης. Για πρώτη φορά δημοσιεύονται άγνωστες εικόνες της Σμύρνης από ιδιωτικές συλλογές, όπως αυτή του Pierre De Gigord, και από τα αρχεία της Library of Congress, του Πανεπιστημίου του Princeton και του Harvard, του Near East Relief, του Imperial War Museum, της Pathe, του Albert Kahn Fondation και άλλων ιδρυμάτων της Ελλάδας και του εξωτερικού.
Για την ηχητική επένδυση της ταινίας η μοντέρ Αλίκη Παναγή χρησιμοποίησε ήχους εποχής προκειμένου να ζωντανέψουν τα γεγονότα, ενώ ο μουσικός Νίκος Πλατύραχος, βασίστηκε σε τραγούδια από τη Σμύρνη και επιτυχίες της εποχής για να συνθέσει την πρωτότυπη μουσική του.
Το ντοκιμαντέρ και η φωτογραφική έκθεση βασίζονται στην ιδέα ότι η Σμύρνη παρ’ όλο που καταστράφηκε με τραγικό τρόπο κατά κάποιο τρόπο εξακολουθεί να υπάρχει. Εξακολουθεί να είναι μια ιδέα, ένας τρόπος ζωής, που έχει να κάνει με τον κοσμοπολιτισμό, τη Σμύρνη της χαράς της ζωής αλλά και των θρήνων. Τη Σμύρνη μπορεί να την έχει κανείς πάντα μαζί του.
Συντελεστές ταινίας
Σκηνοθεσία, επιμέλεια: Μαρία Ηλιού
Ιστορικός Σύμβουλος: Αλέξανδρος Κιτροέφ
Ομιλητές: Giles Milton (συγγραφέας του βιβλίου Χαμένος Παράδεισος και βασικός ομιλητής της ταινίας), Αλέξανδρος Κιτροέφ (Haverford College), Θάνος Βερέμης (Πανεπιστήμιο Αθηνών), Βικτώρια Σολομωνίδη (Fellow, Kings College και δεύτερης γενιάς, με καταγωγή από τη Σμύρνη), Ελένη Mπαστέα (New Mexico University και τρίτης γενιάς, με καταγωγή από τη Σμύρνη), Leyla Neyzi (Sabanci University), Jack Nalbantian (Γεννημένος στη Σμύρνη).
Μουσική: Νίκος Πλατύραχος
Μοντάζ: Αλίκη Παναγή
Διεύθυνση Φωτογραφίας: Allen Moore
Ηχολήπτης: John Zecca
Μιξάζ: Γιώργος Μικρογιαννάκης
Παραγωγή: ΠΡΩΤΕΑΣ μη κερδοσκοπική εταιρεία
Προβολές στο αμφιθέατρο του Κεντρικού Κτηρίου (Κουμπάρη 1):
Δευτέρα, Τετάρτη, Παρασκευή, Σάββατο: 11.00, 13.00, 15.00
Πέμπτη*: 11.00, 13.00, 15.00, 17.00, 19.00, 21.00
Κυριακή: 11.00, 13.00
*Τις Πέμπτες 9/2 και 23/2 δεν θα πραγματοποιηθεί η προβολή στις 19.00.
Διάρκεια ντοκιμαντέρ: 87’.
Η συλλογή και συντήρηση του αρχειακού οπτικού υλικού πραγματοποιήθηκε από τον μην κερδοσκοπικό οργανισμό ΠΡΩΤΕΑΣ με την χορηγία του ΙΔΡΥΜΑΤΟΣ ΜΠΟΔΟΣΑΚΗ. Η σπάνια ταινία του Robert Davidian που βρέθηκε στο Los Angeles συντηρήθηκε στο Colorlab στην Washington, DC.
Η ταινία έγινε με την χορηγία των:
ΑRGYROS FOUNDATION, NICHOLAS J. BOURAS & ANNA K. BOURAS FOUNDATION, JAMES CHANOS, MARIANTHI FOUNDATION και ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΡΑΔΙΟΦΩΝΙΑ ΤΗΛΕΟΡΑΣΗ Α.Ε.
Με την ευγενική υποστήριξη:
Συνεργαζόμενοι φορείς:
ΧΟΡΗΓΟΣ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΣ ΕΚΘΕΣΗΣ & ΝΤΟΚΙΜΑΝΤΕΡ
ΜΟΝΙΜΟΙ ΧΟΡΗΓΟΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΣ ΜΟΥΣΕΙΟΥ ΜΠΕΝΑΚΗ
Το δεύτερο project των ίδιων συνεργατών με τίτλο ΑΠΟ ΤΟ ΔΙΩΓΜΟ ΩΣ ΤΗΝ ΑΝΤΑΛΛΑΓΗ 1922-1923 θα παρουσιαστεί στο Μουσείο Μπενάκη από 28 Μαρτίου έως 29 Απριλίου 2012.
Εκθέσεις στο Μουαείο Μπενάκη
Σόρογκας. Πενήντα χρόνια ζωγραφική
Διάρκεια : μέχρι 12 Φεβρουαρίου 2012
Η έκθεση είναι αφιερωμένη στο γνωστό Έλληνα ζωγράφο, Σωτήρη Σόρογκα.
Ο Σωτήρης Σόρογκας γεννήθηκε το 1936 στην Αθήνα. Σπουδάζει στην ΑΣΚΤ από το 1957 έως το 1961, στο εργαστήριο του Γιάννη Μόραλη. Από τη δεκαετία του ’60 επισκέπτεται πολύ συχνά τα ευρωπαϊκά καλλιτεχνικά κέντρα, και κυρίως το Παρίσι, στο οποίο παραμένει τον περισσότερο καιρό. Στη δεκαετία του ’70 τα ταξίδια του συνεχίζονται και στην Αμερική. Το 1966, διορίζεται βοηθός στην έδρα Ζωγραφικής στην Αρχιτεκτονική Σχολή του ΕΜΠ, όπου διδάσκει μέχρι και σήμερα ως ομότιμος καθηγητής. Το 1969, ιδρύει μαζί με τους Γιάννη Βαλαβανίδη, Βαγγέλη Δημητρέα, Μαρία Καραβέλα, Βάσω Κυριάκη και Γιώργο Μήλιο, την “Ομάδα των Έξι”. Με τη χορηγία του Ιδρύματος Φορντ, το 1972, ο ζωγράφος παρακολουθεί τη σύγχρονη τέχνη στη Νέα Υόρκη, το Σικάγο, το Λονδίνο, το Μιλάνο κ.α. Το 1981, συμμετέχει στη Μπιενάλε του Σάο Πάολο. Από το 1984 αποτελεί μέλος της συντακτικής επιτροπής του περιοδικού τέχνης και θεωρίας της τέχνης Σπείρα. Το 2004, βραβεύεται από την Ακαδημία Αθηνών για την καλλιτεχνική του προσφορά και την ίδια χρονιά εκλέγεται στη θέση του Προέδρου του Διοικητικού Συμβουλίου του Εθνικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης, από την οποία παραιτείται το 2005. Έχει παρουσιάσει το έργο του σε ατομικές και ομαδικές εκθέσεις, τόσο στην Ελλάδα όσο και στο εξωτερικό.
Στην έκθεση παρουσιάζονται έργα από όλες τις φάσεις της καλλιτεχνικής πορείας του ζωγράφου, ενταγμένα στις θεματικές με τις οποίες καταπιάστηκε. Πέτρες, μαύρα ανοίγματα, άλογα, αρχαία ανάγλυφα, πορτρέτα, παλιά ξύλα, κατάλοιπα παλιών μηχανημάτων, συντρίμμια μεταλλικών αμαξωμάτων, σκουριές κ.ά. αποτελούν κάποια από τα γνωστότερα θέματά του.
Διοργάνωση : Μουσείο Μπενάκη
Ζήσης Κοτιώνης. ΠΛΗΘΟΔΟΜΕΣ
Διάρκεια : μέχρι 19 Φεβρουαρίου 2012
Η έκθεση αρχιτεκτονικής του Ζήση Κοτιώνη με τίτλο «Πληθοδομές», σε επιμέλεια του Γιώργου Τζιρτζιλάκη, παρουσιάζει έρευνα του αρχιτέκτονα που θέτει σε ριζική κριτική το μοντέλο της ελληνικής πολυκατοικίας και το μοντέλο του αστικού κτηρίου κατοικίας εν γένει.
Ο αρχιτέκτων βασισμένος στην κοινωνική κριτική της μεταπολεμικής κατοικίας που είχε σαν πυρήνα την οικογένεια, δημιουργεί εναλλακτικές μορφές και τύπους σύνθετων δομών αστικής κατοίκησης. Με δεδομένα τα θεωρητικά εργαλεία της πολιτικής θεωρίας των Α. Νέγκρι και Μ. Χάρντ, ο σύγχρονος μητροπολιτικός κάτοικος εκλαμβάνεται ως «μοναδικότητα» και η συλλογική κατοίκηση των «μοναδικοτήτων» μορφοποιείται σε δομές οι οποίες συγκροτούν τον «κοινό» χώρο του πλήθους. Το «κοινό» στην σύγχρονη Μητρόπολη δεν είναι μόνο ο δημόσιος χώρος έτσι όπως τον ξέραμε. Είναι ακόμα το έδαφος, ο αέρας, οι υποδομές είναι και η απαραίτητη ενέργεια για την αναπαραγωγή της αστικής ζωής. Το νομαδικό μητροπολιτικό πλήθος στεγάζεται μέσα σε δομές του «κοινού», όπου η δυνατότητα της συνεύρεσης και των πολλαπλών συλλογικοτήτων συνδυάζεται με την δυνατότητα καλλιέργειας στο έδαφος και στους κοινούς ορόφους της κτηριακής δομής. Έτσι, η έρευνα επαγγέλεται μια κτηριακή δομή για το πλήθος, την «πληθοδομή», η οποία δοκιμάζει την αντοχή της γηράσκουσας δομής της τυπικής «πολυκατοικίας». Πρόκειται για μία οικοδομική πρόταση στην κλίμακα της πόλης.
Ο χώρος της έκθεσης διαμορφώνεται σαν ένα εργαστήριο αρχιτεκτονικής παραγωγής. Κυριαρχούν ξύλινες μακέτες, σχέδια και βίντεο που περιγράφουν τον κάτοικο – «μοναδικότητα», και παρουσιάζουν προτάσεις πληθοδομών. Οι προτάσεις έχουν μια γενική αναφορά και προτείνουν κτήρια - καθεδρικούς του πλήθους. Από την άλλη μεριά εντοπίζονται σε μια πόλη του πλήθους σε κρίση: την Αθήνα. Το εργαστήριο των «πληθοδομών», επιτρέπει στον επισκέπτη να σταθεί, να καθίσει, να δει, να διαβάσει, να χτίσει, σε ένα είδος ενεργού συμμετοχής σε μια ιδέα αρχιτεκτονικής.
Σχεδιασμός: Ζήσης Κοτιώνης
Επιμέλεια: Γιώργος Τζιρτζιλάκης
Συνεργάτες: Βάσια Λύρη, Γιώργος Ρυμενίδης, Μιχάλης Σοφτάς, Ράνια Τότσικα
Project Manager: Γιάννης Αρβανίτης
Διοργάνωση : Μουσείο Μπενάκη, Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας
ΝΕΕΣ ΕΚΘΕΣΕΙΣ
14 F / 21 GR
Νέοι αρχιτέκτονες στην Ελλάδα και τη Γαλλία
Εγκαίνια : 7 Φεβρουαρίου 2012
Διάρκεια : 8 Φεβρουαρίου μέχρι 24 Μαρτίου 2012
Η έκθεση είναι αφιερωμένη στο έργο της νεώτερης γενιάς αρχιτεκτόνων στη Γαλλία και την Ελλάδα. Παρουσιάζει αρχιτέκτονες και δημιουργικές ομάδες -14 από τη Γαλλία και 21 από την Ελλάδα- καταγράφοντας ένα πλούσιο εύρος αρχιτεκτονικών αφηγήσεων για το σύγχρονο αστικό και φυσικό τοπίο και αποκαλύπτοντας τους κοινούς προβληματισμούς στη σύγχρονη αρχιτεκτονική πρακτική των δύο χωρών.
Οι επιμελητές της έκθεσης, Άννα Σκιαδά και Πάνος Δραγώνας (αρχιτέκτονες), εστιάζουν στην παρουσίαση νέων προοπτικών για την αρχιτεκτονική και την εξέλιξη των μητροπόλεων στην Ελλάδα και στην Γαλλία.
Ο χώρος της έκθεσης αποκαλύπτει τους πειραματισμούς, τις ανησυχίες, αλλά και τα όρια της σύγχρονης αρχιτεκτονικής πρακτικής. Φωτογραφίες, αρχιτεκτονικά σχέδια, μακέτες και ψηφιακές προβολές παρουσιάζονται σε σχεδιαστήρια και τοίχους του μουσείου σαν έργα τα οποία βρίσκονται σε εξέλιξη, ενώ οι διαφορετικές διαδρομές των νέων αρχιτεκτόνων καταγράφονται σε έναν κοινό διεθνή χάρτη.
Η έκθεση συνοδεύεται από έναν κύκλο διαλέξεων με τη συμμετοχή αρχιτεκτόνων από τη Γαλλία και την Ελλάδα.
Διοργάνωση : Ελληνικό Ινστιτούτο Αρχιτεκτονικής (Ε.Ι.Α.), Γαλλικό Ινστιτούτο Αθηνών (IFA), Μουσείο Μπενάκη.
ΑΣΤΙΚΟ ΤΟΠΙΟ
Έκθεση των συμμετοχών του Πανελληνίου Φοιτητικού Διαγωνισμού για τον Σχεδιασμό Κατασκευής από Αλουμίνιο
Εγκαίνια : Τρίτη 7 Φεβρουαρίου 2012, ώρα 18.00
Διάρκεια : 8 Φεβρουαρίου μέχρι 24 Μαρτίου 2012
Χώρος: Πωλητήριο
Ο Πανελλήνιος Φοιτητικός Αρχιτεκτονικός Διαγωνισμός, που οργανώθηκε από το Ε.Ι.Α. σε συνεργασία με την Ελληνική Ένωση Αλουμινίου, είχε σαν θέμα τον Σχεδιασμό μίας Κατασκευής από Αλουμίνιο. Ο διαγωνισμός είχε σαν στόχο την διερεύνηση των δυνατοτήτων του Αλουμινίου σαν υλικό για την υλοποίηση μίας μικρής κατασκευής αποκλειστικά με αυτό.
Η έκθεση παρουσιάζει τις συμμετοχές του αρχιτεκτονικού διαγωνισμού καθώς και το υλοποιημένο πρώτο βραβείο. Σύμφωνα με την προκήρυξη του διαγωνισμού, το ΑΣΤΙΚΟ ΚΙΒΩΤΙΟ έπρεπε να είναι μία κατασκευή πολλαπλών χρήσεων, όπως η πώληση προϊόντων (εφημερίδες, εισιτήρια παραστάσεων), ή παροχή πληροφοριών, η οποία τοποθετείται σε υπαίθριο χώρο, όπως μία πλατεία ή ένας πεζόδρομος και είναι ευδιάκριτη από απόσταση.
Επιτροπή επιλογής έργων:
Σταύρος Γυφτόπουλος, Λέκτορας Σχολής Αρχιτεκτόνων του Ε.Μ.Π.
Ηλίας Κωνσταντόπουλος, Αναπληρωτής Καθηγητής Τμήματος Αρχιτεκτόνων Πανεπιστημίου Πατρών
Αναστάσιος Κωτσιόπουλος, Καθηγητής Τμήματος Αρχιτεκτόνων Α.Π.Θ.
Ελευθέριος Ταφρόγλου, εκπρόσωπος της Ελληνικής Ένωσης Αλουμινίου
Μιλτιάδης Τζιτζάς, Καθηγητής Σχολής Αρχιτεκτόνων του Ε.Μ.Π.
Επιμέλεια έκθεσης: Μιλτιάδης Τζιτζάς, Μαριάννα Μηλιώνη
Διοργάνωση : Ελληνικό Ινστιτούτο Αρχιτεκτονικής (Ε.Ι.Α.), Ελληνική Ένωση Αλουμινίου, Μουσείο Μπενάκη.
Καλλιτέχνες σε διάλογο με το Μουσείο Μπενάκη
ΑΝΤΩΝΗΣ ΠΙΤΤΑΣ. Landart
Εγκαίνια : Σάββατο 11 Φεβρουαρίου 2012, ώρα 19.00
Διάρκεια : 12 Φεβρουαρίου μέχρι 1 Απριλίου 2012
H έκθεση πραγματοποιείται στο πλαίσιο του προγράμματος «Καλλιτέχνες σε διάλογο με το Μουσείο Μπενάκη» που είναι μία συνεργασία με το Βρετανικό Συμβούλιο, με σκοπό τη συνάντηση τεσσάρων καλλιτεχνών από την Ελλάδα, την Κύπρο και τη Βρετανία, οι οποίοι δραστηριοποιούνται τόσο στην εγχώρια σκηνή της χώρας τους όσο και στη διεθνή σκηνή. Οι καλλιτέχνες καλούνται να δημιουργήσουν πρωτότυπα έργα σε διάλογο με το Μουσείο Μπενάκη, προτείνοντας μια διαφορετική θεώρηση τόσο των συλλογών, όσο και του εκθεσιακού του χώρου.
Ο Αντώνης Πίττας δημιουργεί εγκαταστάσεις στον χώρο που απευθύνονται στο συγκεκριμένο πλαίσιο το οποίο τις υποδέχεται. Τα έργα του συνδιαλλέγονται με την αρχιτεκτονική, την ιστορία της τέχνης, την επιτελεστικότητα της installation art και την κοινωνική δυναμική της. Όπως τα περισσότερα έργα του, τα οποία εξελίσσονται σε μία εκτεταμένη χρονική περίοδο και πάντα σε σχέση με ένα συγκεκριμένο τόπο, τo έργο LANDART είναι μία εγκατάσταση ειδικά φτιαγμένη για τη ράμπα του κτηρίου του Μουσείου Μπενάκη στην οδό Πειραιώς.
Ο Πίττας δίνει έμφαση στη γεωμετρία του σκελετού του κτηρίου, προσθέτοντας σε αυτόν λάμπες τύπου TL με σκοπό να αλλάξει η αντίληψη του χώρου από τον θεατή. Οι λάμπες αυτές δημιουργούν ένα κάθετο πλέγμα που καθιστά «διαφανή» την πρόσοψη του κτηρίου και οργανώνει τον χώρο σαν μία σκηνή (stage) με τρόπο αντίθετο από την «διαγώνια» κίνηση του θεατή που ανεβαίνει την ράμπα, προκαλώντας μια πρωτόγνωρη αισθητηριακή εμπειρία.
Διοργάνωση : Βρετανικό Συμβούλιο και Μουσείο Μπενάκη
MADE IN BRITAIN
Σύγχρονη Τέχνη από τη συλλογή του Βρετανικού Συμβουλίου
Εγκαίνια : 14 Φεβρουαρίου 2012
Διάρκεια : 15 Φεβρουαρίου μέχρι 22 Απριλίου 2012
Η έκθεση περιλαμβάνει περίπου 150 έργα από ένα μεγάλο φάσμα καλλιτεχνών, ανάμεσα στους οποίους οι Keith Arnatt, Helen Chadwick, Peter Doig, Gilbert & George, Damien Hirst, Sarah Lucas, Mark Titchner, Cornelia Parker και Mark Wallinger.
Αυτή η συνάντηση καλλιτεχνών τόσο ετερόκλητων μεταξύ τους απεικονίζει την ευρύτητα και την ποικιλομορφία της Βρετανικής Τέχνης καθ’ όλη τη διάρκεια αυτής της περιόδου. Πρόκειται για μια μοναδική ευκαιρία για τους φίλους της τέχνης που επιθυμούν να γνωρίσουν από κοντά το δημιουργικό ταξίδι κάποιων από τους πιο παραγωγικούς σύγχρονους Βρετανούς καλλιτέχνες των τελευταίων τριάντα χρόνων.
Μέσα σε αυτήν τη χρονική περίοδο που καλύπτει η έκθεση, ο ρόλος που παίζει η τέχνη στη βρετανική κοινωνία έχει υποστεί τεράστιες αλλαγές. Από το «Intellectual Depression» των Gilbert & George (1980) μέχρι το «Sister Troop» του Gary Hume (2009) η έκθεση αφηγείται το πώς η τέχνη χαρτογράφησε και κατέγραψε αυτές τις αλλαγές – ούσα στην πρώτη γραμμή των κοινωνικών μεταβολών η ίδια.
Τα τελευταία 30 χρόνια, η σύγχρονη τέχνη έχει αναμφισβήτητα στρέψει το ενδιαφέρον της προς θέματα πιο κοινωνικά που απασχολούν τη βρετανική κοινωνία. Αυτή η μετατόπιση του ενδιαφέροντος σε κοινωνικά ζητήματα μπορεί μερικώς να ερμηνευθεί και από την άφιξη μιας νέας, επιχειρηματικά τολμηρής και φιλόδοξης γενιάς καλλιτεχνών στις αρχές της δεκαετίας του 1990. Οι συγκεκριμένοι καλλιτέχνες είναι γνωστοί συλλογικά με το όνομα ΥΒΑs (Young British Artists) και σε αυτούς ανήκουν ονόματα όπως οι προαναφερθέντες Damien Hirst και Sarah Lucas, αλλά και οι Michael Landy και Jake and Dinos Chapman.
Άλλοι παράγοντες όπως η θέσπιση του Turner Prize το 1984 (το πρώτο βραβείο που καθιερώθηκε για νέους σύγχρονους καλλιτέχνες στο Ηνωμένο Βασίλειο) ή το άνοιγμα της Tate Modern το 2000, η κατάργηση του εισιτηρίου στις δημόσιες γκαλερί και μουσεία το 2001, έχουν όλα συμβάλλει στο να φέρουν την σύγχρονη τέχνη πιο κοντά σε ένα πολύ μεγαλύτερο κοινό – και μάλιστα συχνά σε ένα κοινό το οποίο δεν έχει καμία προηγούμενη εμπειρία ή γνώση πάνω στις εικαστικές τέχνες.
Διοργάνωση : Βρετανικό Συμβούλιο και Μουσείο Μπενάκη
FERRATER Y ASOCIADOS : Το Θεωρητικό Υπόβαθρο μιας Πρακτικής Διαδικασίας… Πάροδος της Γεωμετρίας στο Χώρο μέσω της Κατασκευής
Εγκαίνια : 28 Φεβρουαρίου 2012
Διάρκεια : 29 Φεβρουαρίου μέχρι 22 Απριλίου 2012
Η έκθεση παρουσιάζει μια επιλογή έργων του γραφείου Ferrater & Asociados ( OAB ) που εκπονήθηκαν από το 1971 μέχρι σήμερα. Παρά το γεγονός ότι στο σύνολό τους τα έργα συγκροτούν μια οικογένεια αυτόνομων εμπειριών, αυτό που τα συνδέει είναι μια κοινή λογική σχεδιασμού που βασίζεται στη γεωμετρία ως μέσω προσέγγισης άλλοτε του φυσικού τοπίου και άλλοτε του αστικού ιστού.
Η έκθεση παρουσιάστηκε για πρώτη φορά εκτός Ισπανίας το 2006, στο Σικάγο των Η.Π.Α. και πιο συγκεκριμένα στο ιστορικό κτήριο Crown Hall που σχεδίασε ο Mies van de Rohe στην πανεπιστημιούπολη του Illinois Institute of Technologyies. Ακολούθησαν το Τελ Αβίβ, η Ιερουσαλήμ και η Ρώμη.
Αποτελείται κυρίως από μεγάλου μεγέθους πινακίδες και μακέτες μελέτης που αναδεικνύουν την ερευνητική διαδικασία και τους πειραματισμούς που εξελίσσονται στο γραφείο του Carlos Ferrater από το 1989. Γεωμετρικά στοιχεία/μηχανισμοί, όπως δίκτυα, κορδέλες, πλέγματα εφαρμόζονται σε σχέδια διαφορετικών κλιμάκων συμβάλλοντας στη διαμόρφωση της αρχικής ιδέας ενώ παράλληλα ερευνάται η εφαρμογή τους σε συγκεκριμένα κτιριολογικά προγράμματα είτε ή και κατασκευαστικές μεθόδους.
Η έκθεση περιλαμβάνει επίσης μια αναδρομή του θέματος της γεωμετρίας στην αρχιτεκτονική παρουσιάζοντας το έργο διαφόρων αρχιτεκτόνων, μηχανικών και καλλιτεχνών του εικοστού αιώνα.
Η έκθεση αποτελείται από 48 πινακίδες με έργα του αρχιτέκτονα και 17 πινακίδες με μεθοδολογικά, γεωμετρικά και ιστορικά θέματα που έχουν επηρεάσει τη δουλειά του.
Επιστημονικός Υπεύθυνος: καθ. Αναστάσιος Κωτσιόπουλος
Επιμελητές: Κατερίνα Σαμσαρέλου (Αρχιτέκτων Μηχανικός)
Χρήστος Τέσσας (Αρχιτέκτων Μηχανικός-διδακτορικός ερευνητής ΑΠΘ).
Υπεύθυνος επικοινωνίας του Carlos Ferrater για την οργάνωση:
Domenico Piemonte (Αρχιτέκτων Μηχανικός)
Διοργάνωση : Ελληνικό Ινστιτούτο Αρχιτεκτονικής, Μουσείο Μπενάκη
ΕΚΔΗΛΩΣΕΙΣ
Πέμπτη 2 Φεβρουαρίου 2012
Συνάντηση του Φωτογραφικού Κύκλου
Ώρα Προσέλευσης: 19.30, Ώρα Έναρξης: 20.30
Χώρος: αμφιθέατρο
Σεμινάριο φωτογραφικής κριτικής από τον Πλάτωνα Ριβέλλη.
Διοργάνωση: Φωτογραφικός Κύκλος, Μουσείο Μπενάκη
Παρασκευή 3 Φεβρουαρίου 2012
Ημερίδα με τίτλο «Η αρχιτεκτονική στην εποχή του πλήθους και των κοινών (commons)»
Ώρα Έναρξης: 17.30
Χώρος: αμφιθέατρο
Η ημερίδα πραγματοποιείται στο πλαίσιο της έκθεσης "Ζήσης Κοτιώνης. ΠΛΗΘΟΔΟΜΕΣ".
ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ
17:30-19:00
Συντονιστής:
Λόης Παπαδόπουλος, αρχιτέκτων, Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας
Συμμετέχουν:
Αλέξανδρος Κιουπκιολής, θεωρητικός πολιτικής, Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης
Ζήσης Κοτιώνης, αρχιτέκτων, Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας
Μαρίνα Λαθούρη, αρχιτέκτων, Architectural Association
Κωστής Σταφυλάκης, θεωρητικός τέχνης, Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης
Φίλιππος Ωραιόπουλος, αρχιτέκτων, Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας
19:30-21:00
Συντονιστής:
Γιώργος Τζιρτζιλάκης, αρχιτέκτων, Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας
Συμμετέχουν:
Ηλίας Ζέγγελης, αρχιτέκτων, Berlage Institute
Ανδρέας Κούρκουλας, αρχιτέκτων, Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο
Λόης Παπαδόπουλος, αρχιτέκτων, Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας
Γιώργος Τζιρτζιλάκης, αρχιτέκτων, Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας
Βάσω Τροβά, αρχιτέκτων, Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας
Διοργάνωση: Μουσείο Μπενάκη, Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας
Κυριακή 5, 12, 19 & 26 Φεβρουαρίου 2012 (όλες τις Κυριακές του Φεβρουαρίου)
Έκτακτες προβολές του ιστορικού ντοκιμαντέρ «Σμύρνη. Η καταστροφή μιας κοσμοπολίτικης πόλης 1900-1922»
Ώρα Έναρξης: 12.00, 14.00
Χώρος: αμφιθέατρο
Τιμές εισιτηρίων : € 5 (με το ίδιο εισιτήριο εξασφαλίζεται η είσοδος στην ομώνυμη έκθεση στο Κεντρικό Κτήριο – Κουμπάρη 1)
Η σκηνοθέτις Μαρία Ηλιού και ο ιστορικός σύμβουλος Αλέξανδρος Κιτροέφ, μετά από 4 χρόνια έρευνας, παρουσιάζουν την εργασία τους για τη Σμύρνη με άγνωστο οπτικό υλικό από αρχεία της Αμερικής και της Ευρώπης.
Η ιδιαίτερη σημασία του ιστορικού ντοκιμαντέρ δεν εξαντλείται μόνο στις άγνωστες εικόνες από τη Σμύρνη αλλά και στη νέα ματιά που προσκομίζουν οι δύο συνεργάτες στα ιστορικά γεγονότα. Μια ματιά που κρατά αποστάσεις τόσο από μια υπέρμετρα εθνικιστική αφήγηση όσο και από νεώτερες απόπειρες που αποσιωπούν τα τραγικά γεγονότα της καταστροφής, παραμορφώνοντας την αλήθεια.
Διοργάνωση: Μουσείο Μπενάκη, μη κερδοσκοπική εταιρεία ΠΡΩΤΕΑΣ, Fulbright
Πέμπτη 9 Φεβρουαρίου 2012
Συνάντηση του Φωτογραφικού Κύκλου
Ώρα Προσέλευσης: 19.30, Ώρα Έναρξης: 20.30
Χώρος: αμφιθέατρο
Γενική Συνέλευση του Φωτογραφικού Κύκλου
Συντονιστής: Πλάτων Ριβέλλης
Διοργάνωση: Φωτογραφικός Κύκλος, Μουσείο Μπενάκη
Τρίτη 14 Φεβρουαρίου 2012
Ομιλία του Βρετανού καλλιτέχνη Mark Titchner
Ώρες Έναρξης: 18.00
Χώρος: αμφιθέατρο
Η ομιλία πραγματοποιείται στο πλαίσιο της έκθεσης Made in Britain Σύγχρονη Τέχνη από τη συλλογή του Βρετανικού Συμβουλίου 1980-2010.
Ο Mark Titchner, που έχει χαρακτηριστεί ως ένας από τους πιο χαρισματικούς Βρετανούς καλλιτέχνες της εποχής μας, θα έρθει στην Ελλάδα ειδικά με αφορμή την έκθεση στο Μουσείο Μπενάκη και θα μιλήσει για τη δουλειά του, την οποία ο ίδιος περιγράφει ως «έναν διάλογο στο πώς δέχεται ο καθένας σκέψεις και ιδέες».
Ο Mark Titchner υπήρξε υποψήφιος για το βραβείο Turner το 2006 για προσωπική του έκθεση στην οποία πραγματευόταν τις εντάσεις ανάμεσα στα διάφορα συστήματα πίστης, από τη θρησκεία και την πολιτική έως τη φιλοσοφία και την επιστήμη. Στην έκθεση Made in Britain στο Μουσείο Μπενάκη παρουσιάζεται το έργο του The Future Demands your Participation.
Διοργάνωση: Βρετανικό Μουσείο και Μουσείο Μπενάκη
Τετάρτη 15 & Τετάρτη 29 Φεβρουαρίου 2012
Dance me to the end of Greece #1... Ξένοι Περιηγητές στην Ελλάδα (Ειδικά για σχολικές ομάδες)
Ώρες Έναρξης: 11.00
Χώρος: αμφιθέατρο
Τιμές εισιτηρίων : € 6
Πληροφορίες και κρατήσεις: Τμήμα Εκπαιδευτικών Προγραμμάτων
Καθημερινές, 9.00-15.00, τηλ. 210 36 71 067-70
Πρόκειται για την πρώτη σκηνική παρουσίαση περιηγητικών κειμένων που υπογράφουν διάσημοι ταξιδιώτες του 19ου και του 20ου αιώνα.
Οι ηθοποιοί της παράστασης συμμετέχουν σε ένα φόρουμ αφήγησης, αναπαράστασης και τραγουδιού μέσα από μελοποιημένα ποιήματα του Βύρωνα και του Σατωβριάνδου, ενώ εμψυχώνουν τις μαρτυρίες πασίγνωστων ταξιδιωτών όπως ο Χανς Κρίστιαν Άντερσεν, ο Γκυστάβ Φλωμπέρ, αλλά και οι νεώτεροι Ζακ Λακαριέρ και Χένρυ Μίλλερ.
Σκηνοθεσία: Κυριακή Σπανού,
Σκηνικά-Κοστούμια: Απόστολος Βέττας- Ολυμπία Σιδερίδου-Μάρθα Φωκά,
Μουσική: Κώστας Βόμβολος
Φωτογραφίες: Μανώλης Παπαδάκης
Ηθοποιοί: Ελένη Ευθυμίου, Φρόσω Ζαγοραίου, Θέμης Μητρόπουλος, Αντώνης Γκρίτσης
Πιάνο: Αιμίλιος Πολίτης
Στο πλαίσιο της παράστασης τα παιδιά θα έχουν την ευκαιρία να πλοηγηθούν στην πρωτότυπη εφαρμογή πολυμέσων με τίτλο ¨Η Αθήνα μέσα από τα μάτια των Περιηγητών: 17ος-19ος αιώνας", παραγωγή του Μουσείου Μπενάκη, η οποία επιχειρεί να ανασυνθέσει το πορτραίτο της πόλης εκείνη την περίοδο, μέσα από από 500 έργα της Συλλογής Ζωγραφικών έργων, Χαρακτικών και Σχεδίων, αρκετές εικονογραφημένες εκδόσεις της Βιβλιοθήκης του Μουσείου, καθώς και επιλεγμένα κείμενα διαφόρων περιηγητών που την επισκέφθηκαν.
Διοργάνωση: Με την ευγενική φιλοξενία του Μουσείου Μπενάκη
Πέμπτη 16 Φεβρουαρίου 2012
Συνάντηση του Φωτογραφικού Κύκλου
Ώρα Προσέλευσης: 19.30, Ώρα Έναρξης: 20.30
Χώρος: αμφιθέατρο
Παρουσίαση φωτογράφων του κύκλου.
Συντονιστής: Πλάτων Ριβέλλης
Διοργάνωση: Φωτογραφικός Κύκλος, Μουσείο Μπενάκη
Παρασκευή 17 & Σάββατο 18 Φεβρουαρίου 2012
Dance me to the end of Greece #1... Ξένοι Περιηγητές στην Ελλάδα
Ώρες Έναρξης: 20.00
Χώρος: αμφιθέατρο
Τιμές εισιτηρίων : €12, €10
Πρόκειται για την πρώτη σκηνική παρουσίαση περιηγητικών κειμένων που υπογράφουν διάσημοι ταξιδιώτες του 19ου και του 20ου αιώνα.
Οι ηθοποιοί της παράστασης συμμετέχουν σε ένα φόρουμ αφήγησης, αναπαράστασης και τραγουδιού μέσα από μελοποιημένα ποιήματα του Βύρωνα και του Σατωβριάνδου, ενώ εμψυχώνουν τις μαρτυρίες πασίγνωστων ταξιδιωτών όπως ο Χανς Κρίστιαν Άντερσεν, ο Γκυστάβ Φλωμπέρ, αλλά και οι νεώτεροι Ζακ Λακαριέρ και Χένρυ Μίλλερ.
Σκηνοθεσία: Κυριακή Σπανού,
Σκηνικά-Κοστούμια: Απόστολος Βέττας- Ολυμπία Σιδερίδου-Μάρθα Φωκά,
Μουσική: Κώστας Βόμβολος
Φωτογραφίες: Μανώλης Παπαδάκης
Ηθοποιοί: Ελένη Ευθυμίου, Φρόσω Ζαγοραίου, Θέμης Μητρόπουλος, Αντώνης Γκρίτσης
Πιάνο: Αιμίλιος Πολίτης
Στο πλαίσιο της παράστασης το κοινό θα έχει την ευκαιρία να πλοηγηθεί στην πρωτότυπη εφαρμογή πολυμέσων με τίτλο ¨Η Αθήνα μέσα από τα μάτια των Περιηγητών: 17ος-19ος αιώνας", παραγωγή του Μουσείου Μπενάκη, η οποία επιχειρεί να ανασυνθέσει το πορτραίτο της πόλης εκείνη την περίοδο, μέσα από από 500 έργα της Συλλογής Ζωγραφικών έργων, Χαρακτικών και Σχεδίων, αρκετές εικονογραφημένες εκδόσεις της Βιβλιοθήκης του Μουσείου, καθώς και επιλεγμένα κείμενα διαφόρων περιηγητών που την επισκέφθηκαν.
Διοργάνωση: Με την ευγενική φιλοξενία του Μουσείου Μπενάκη
Τετάρτη 22 Φεβρουαρίου 2012
Ομιλία του Francis Rambert, διευθυντή του Γαλλικού Ινστιτούτου Αρχιτεκτονικής
Ώρα Έναρξης: 18.00
Χώρος: αμφιθέατρο
Η ομιλία πραγματοποιείται στο πλαίσιο της έκθεσης 14F/21GR. Νέοι αρχιτέκτονες στη Γαλλία και την Ελλάδα.
Θα υπάρχει ταυτόχρονη μετάφραση
Διοργάνωση: Ελληνικό Ινστιτούτο Αρχιτεκτονικής, Γαλλικό Ινστιτούτο Αθηνών, Μουσείο Μπενάκη
Πέμπτη 23 Φεβρουαρίου 2012
Συνάντηση του Φωτογραφικού Κύκλου
Ώρα Προσέλευσης: 19.30, Ώρα Έναρξης: 20.30
Χώρος: αμφιθέατρο
Σεμινάριο ανάλυσης ταινιών κινηματογράφου.
Συντονιστής: Πλάτων Ριβέλλης
Διοργάνωση: Φωτογραφικός Κύκλος, Μουσείο Μπενάκη
Μουσείο Μπενάκη – Κτήριο οδού Πειραιώς
Πειραιώς 138 & Ανδρονίκου
Τηλ. 210 34 53 111
Ωράριο Λειτουργίας
Δευτέρα, Τρίτη: ΚΛΕΙΣΤΑ
Τετάρτη, Πέμπτη, Κυριακή: 10.00-18.00
Παρασκευή, Σάββατο: 10.00-22.00
Σμύρνη. Η Καταστροφή μιας κοσμοπολίτικης πόλης 1900-1922
Διάρκεια έκθεσης: μέχρι 26 Φεβρουαρίου 2012
Η σκηνοθέτις και επιμελήτρια Μαρία Ηλιού και ο ιστορικός σύμβουλος Αλέξανδρος Κιτροέφ, οι οποίοι είχαν παρουσιάσει το 2007 στο Μουσείο Μπενάκη την έκθεση Το Ταξίδι, το Ελληνικό Όνειρο στην Αμερική, μετά από 4 χρόνια έρευνας, παρουσιάζουν την εργασία τους για τη Σμύρνη με άγνωστο οπτικό υλικό από αρχεία της Αμερικής και της Ευρώπης.
Η ιδιαίτερη σημασία του ιστορικού ντοκιμαντέρ και της έκθεσης δεν εξαντλείται μόνο στις άγνωστες εικόνες από τη Σμύρνη αλλά και στη νέα ματιά που προσκομίζουν οι δύο συνεργάτες στα ιστορικά γεγονότα. Μια ματιά που κρατά αποστάσεις τόσο από μια υπέρμετρα εθνικιστική αφήγηση όσο και από νεώτερες απόπειρες που αποσιωπούν τα τραγικά γεγονότα της καταστροφής, παραμορφώνοντας την αλήθεια.
Μέσα από την συγκεκριμένη εργασία, η κοσμοπολίτικη Σμύρνη παρ' όλο που καταστράφηκε, εξακολουθεί να υπάρχει.
Εξακολουθεί να είναι μια ιδέα που έχει να κάνει με τον κοσμοπολιτισμό, τη χαρά της ζωής αλλά και την καταστροφή.
Ενενήντα χρόνια μετά την καταστροφή, το ντοκιμαντέρ αλλά και η φωτογραφική έκθεση τιμά τον κόσμο που χάθηκε το 1922, αλλά και συγχρόνως, την επιστήμη της ιστορίας.
Το ντοκιμαντέρ και η ομώνυμη φωτογραφική έκθεση τεκμηριώνονται με σπάνιο φωτογραφικό και κινηματογραφικό υλικό που σταχυολογήθηκε από αρχεία της Αμερικής και της Ευρώπης.
Για πρώτη φορά δημοσιεύονται άγνωστες εικόνες της Σμύρνης από ιδιωτικές συλλογές όπως αυτή του Pierre De Gigord και από τα αρχεία της Library of Congress, του Πανεπιστημίου του Princeton και του Harvard, του Near East Relief, του Imperial War Museum, της Pathe και άλλων ιδρυμάτων της Ελλάδας και του εξωτερικού.
ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΠΡΟΒΟΛΩΝ ΝΤΟΚΙΜΑΝΤΕΡ
-Για το κοινό της έκθεσης
Δευτέρα, Τετάρτη, Παρασκευή, Σάββατο: 11.00, 13.00, 15.00
Πέμπτη**: 11.00, 13.00, 15.00, 17.00, 19.00, 21.00
Κυριακή: 11.00, 13.00
ΕΞΑΙΡΟΥΝΤΑΙ:
** Οι Πέμπτες 9/2 και 23/2 που δε θα πραγματοποιηθεί η προβολή στις 19.00
- Μόνο για οργανωμένες ομάδες
Κρατήσεις: 210 3671057, ώρες λειτουργίας Μουσείου Μπενάκη-Κεντρικό Κτηρίου
Σάββατο και Κυριακή: 09.00
- Για σχολεία
Κρατήσεις: Τμήμα Εκπαιδευτικών Προγραμμάτων, τηλέφωνο 210-3671067-70, καθημερινά 9:00-15:00, εκτός Σαββάτου και Κυριακής
Τετάρτη και Παρασκευή: 09.30
Ε Κ Τ Α Κ Τ E Σ Π Ρ Ο Β Ο Λ Ε Σ
ΚΤΗΡΙΟ ΟΔΟΥ ΠΕΙΡΑΙΩΣ - Αμφιθέατρο
-Για το κοινό της έκθεσης
Όλες τις Κυριακές του Φεβρουαρίου στις 12.00 και 14.00
(με το ίδιο εισιτήριο εξασφαλίζεται και η επίσκεψη στην έκθεση στο Κεντρικό Κτήριο)
Από τη Νουβία στο Σουδάν
Με τη ματιά της Ελληνο-Νορβηγικής Αρχαιολογικής Αποστολής
Διάρκεια : μέχρι 20 Φεβρουαρίου 2012
Έκθεση με φωτογραφίες των αρχαιολόγων Αλέξανδρου Τσάκου και Henriette Hafsaas-Tsakos από διάφορες περιόδους κατά τις οποίες έζησαν και εργάστηκαν στο Βόρειο Σουδάν.
Το θέμα της αφορά στην ιστορία του Σουδάν, τους ανθρώπους και τις θρησκείες τους, από τους αρχαίους και μεσαιωνικούς πολιτισμούς της Νουβίας στους σύγχρονους ισλαμικούς του Σουδάν.
Οι φωτογραφίες περιγράφουν θρησκευτικές δοξασίες και πρακτικές από το σύγχρονο Ισλάμ, υπογραμμίζοντας την αρχέγονη σημασία που έχει το νερό και ο ποταμός Νείλος στον πολιτισμό και τη θρησκεία της περιοχής. Η έκθεση κλείνει με προσωπογραφίες Σουδανών και εικόνες από την καθημερινή τους ζωή.
Διοργάνωση: Μουσείο Μπενάκη
ΝΕΑ ΕΚΘΕΣΗ
NOUR. Κοσμήματα της Έλενας Σύρακα
Εγκαίνια : Πέμπτη 23 Φεβρουαρίου 2012, ώρα: 20.00
Διάρκεια : 24 Φεβρουαρίου μέχρι 22 Απριλίου 2012
Με αφετηρία την ισλαμική τέχνη και τα έργα του Μουσείου Ισλαμικής Τέχνης του Μουσείου Μπενάκη, η Έλενα Σύρακα εμπνέεται από τις γεωμετρικές φόρμες των αντικειμένων, από τα φυτικά μοτίβα των μεταξωτών υφασμάτων, από τις πανοπλίες, τα κράνη κα τα σπαθιά.
Η συλλογή κοσμημάτων Nour αποτελεί ένα ολοκληρωμένο σύνολο έμπνευσης και δημιουργίας και περιλαμβάνει χειροποίητα κοσμήματα από χρυσό 18κ και πολύτιμες πέτρες.
Τα κοσμήματα παρουσιάζονται δίπλα στα αντικείμενα της μόνιμης έκθεσης του μουσείου, τα οποία αποτέλεσαν και την πηγή έμπνευσής τους.
Επιμέλεια παρουσίασης: Κώστας Βογιατζής (yatzer)
Διοργάνωση: Μουσείο Μπενάκη
Μουσείο Ισλαμικής Τέχνης
Αγ. Ασωμάτων 22 & Διπύλου 12
Αθήνα 105 53
Τηλ. 210 32 51 311
Islamic_collection@benaki.gr
Ωράριο Λειτουργίας
Τρίτη, Πέμπτη, Παρασκευή, Σάββατο, Κυριακή: 09.00 – 15.00
Τετάρτη : 09.00 - 21.00
Δευτέρα: ΚΛΕΙΣΤΑ
Εγγραφή σε:
Αναρτήσεις (Atom)