10/14/2009

Αντι Γουόρχολ Στο Βυζαντινό Μουσείο

Andy Warhol på Liljevalchs ...

Τον θυμάμαι αγκαλιά με τις δυο σκυλίτσες του. Την «Φήμη» και τη «Τύχη» στο «Εργοστάσιο» το 1986. Είχε δώσει στα δύο καθαρόαιμα κινέζικα κουτάβια για ονόματα τις δύο αρχές που είχαν καθορίσει τη ζωή του και το έργο του.

Με τη Φήμη είχε εμμονή. Με τη Τύχη γινόταν υποχόνδριος.

Αυτήν ακριβώς την άγνωστη σε πολλούς πτυχή της δημιουργίας του Andy Warhol θα απολαύσουμε αυτή τη περίοδο στο Βυζαντινό Μουσείο όπου έως τις 10 Ιανουαρίου 2010 η έκθεση με τίτλο «Warhol/Icon-Η δημιουργία της εικόνας».

Αυτή η έκθεση θα μονοπωλήσει το ενδιαφέρον των φιλότεχνων μέσα σε ένα φόντο κατανυκτικό και βαρύ όπου στεγάζεται η σημαντικότερη συλλογή Βυζαντινής Αγιογραφίας στον κόσμο.

Θυμάμαι ακόμα και σήμερα τις «ουρές» των διάσημων στο καρνέ με τα ραντεβού του κλεισμένα δύο και τρείς μήνες πριν τη φωτογράφηση, αλλά και την ερμηνεία του Αλέξανδρου Ιόλα… για τους διάσημους.. «Κινούν τον πιο κοντινό σε αυτούς καθρέφτη, έτσι που να υποκαταστήσουν το είδωλο τους στο είδωλο του κόσμου» μου είχε πει καθώς και ο ίδιος είχε «ποζάρει» τρείς φορές αλλά και του είχε συστήσει αρκετές ελληνίδες φίλες του να τους «φτιάξει» την εικόνα.

Ε ί ν α ι κανείς ότι καταφέρνει να δουν οι ά λ λ ο ι ότι είναι.. Ο Andy Warhol εκεί ακριβώς εστίασε.

Η έκθεση συγκεντρώνει σημαντικές προσωπογραφίες από ολόκληρο το φάσμα της καλλιτεχνικής πορείας του Πάπα της Ποπ Αρτ , καταθέτοντας μια καίρια κριτική της σύγχρονης εμμονής με τη φήμη.

Στο Βυζαντινό Μουσείο η έκθεση προσωπογραφιών σύγχρονων διασημοτήτων διερευνά την έννοια της εικονικής αναπαράστασης .

Σε επιμέλεια του διακεκριμένου επιμελητή του Warhol, Paul Moorhouse , η έκθεση αυτή ανιχνεύει τη διαχρονική σημασία και αξία της αγιογραφίας, συνδέοντας θρησκευτικού χαρακτήρα ιστορικά προηγούμενα με τις σύγχρονες «αγιογραφίες» του Warhol .Απεικονίσεις δηλαδή διάσημων οποίοι φιλοτεχνήθηκαν σε μια εκκοσμικευμένη εποχή εμμονής με την δημοσιότητα.

Η ιδέα της λατρείας, κοινή στην ιστορική και τη σύγχρονη αντίληψη της αγιογραφίας, αποτελεί για την έκθεση αυτή τον βασικό συνδετικό ιστό. Και κατά τον επιμελητή … «το έργο του Warhol προσυπογράφει, ανατέμνει και χρησιμοποιεί, τις διαδικασίες εκείνες μέσω των οποίων η ταυτότητα ενός πραγματικού ατόμου επισκιάζεται σταδιακά από την ωραιοποιημένη εικονική αναπαράστασή του στα μέσα μαζικής ενημέρωσης.

Στην έκθεση θα δούμε έργα διάσημα όπως αυτά της Μεριλιν Μονρόε και της Τζάκι Κένεντι αλλά και του Μάο καθώς και αυτοπροσωπογραφίες του, όλα εξιδανικευμένες μορφές των οποίων η εικόνα υπερβαίνει την προσωπική τους ταυτότητα. Τι Θαύμα!!!

Αν δούμε την έκθεση στο πλαίσιο της ιστορικής σημασίας αγιογραφιών του Βυζαντινού και Χριστιανικού Μουσείου, οι σύγχρονες «αγιογραφίες» του Warhol αναδεικνύονται ως αποτέλεσμα μιας σύνθετης μεταμόρφωσης, κατά την οποία το πραγματικό δίνει τη θέση του σε μια πολύπλοκη αλλά υπέροχη αφαίρεση.


Warhol, marca registrada ...


Δεν υπάρχουν σχόλια: