10/14/2009

Εικαστικό Φθινόπωρο

 ... Andy Warhol torna a Roma

Αρκετά ενδιαφέρουσα η νέα εικαστική σαιζόν. Με την έκθεση του Andy Warhol και τις «Άγιες» προσωπογραφίες του στο Βυζαντινό Μουσείο, έως τις καλύτερες στιγμές της Ολλανδικής γραφιστικής, η οποία άνοιξε δρόμους σε ολόκληρο τον κόσμο, στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης, αλλά και η έκθεση που είναι αφιερωμένη στον έρωτα, ο φετινός εικαστικός χειμώνας αναμένεται με ενδιαφέρον.

Τον θυμάμαι αγκαλιά με τις δυο σκυλίτσες του. Την «Φήμη» και τη «Τύχη» στο «Εργοστάσιο» το 1986. Είχε δώσει στα δύο καθαρόαιμα κινέζικα κουτάβια για ονόματα τις δύο αρχές που είχαν καθορίσει τη ζωή του και το έργο του.

Με τη Φήμη είχε εμμονή. Με τη Τύχη γινόταν υποχόνδριος.

Αυτήν ακριβώς την άγνωστη σε πολλούς πτυχή της δημιουργίας του Andy Warhol θα απολαύσουμε αυτή τη περίοδο στο Βυζαντινό Μουσείο όπου έως τις 10 Ιανουαρίου 2010 η έκθεση με τίτλο «Warhol/Icon-Η δημιουργία της εικόνας».

Αυτή η έκθεση θα μονοπωλήσει το ενδιαφέρον των φιλότεχνων μέσα σε ένα φόντο κατανυκτικό και βαρύ όπου στεγάζεται η σημαντικότερη συλλογή Βυζαντινής Αγιογραφίας στον κόσμο.

Θυμάμαι ακόμα και σήμερα τις «ουρές» των διάσημων στο καρνέ με τα ραντεβού του κλεισμένα δύο και τρείς μήνες πριν τη φωτογράφηση, αλλά και την ερμηνεία του Αλέξανδρου Ιόλα… για τους διάσημους.. «Κινούν τον πιο κοντινό σε αυτούς καθρέφτη, έτσι που να υποκαταστήσουν το είδωλο τους στο είδωλο του κόσμου» μου είχε πει καθώς και ο ίδιος είχε «ποζάρει» τρείς φορές αλλά και του είχε συστήσει αρκετές ελληνίδες φίλες του να τους «φτιάξει» την εικόνα.

Ε ί ν α ι κανείς ότι καταφέρνει να δουν οι ά λ λ ο ι ότι είναι.. Ο Andy Warhol εκεί ακριβώς εστίασε.

Η έκθεση συγκεντρώνει σημαντικές προσωπογραφίες από ολόκληρο το φάσμα της καλλιτεχνικής πορείας του Πάπα της Ποπ Αρτ , καταθέτοντας μια καίρια κριτική της σύγχρονης εμμονής με τη φήμη.

Στο Βυζαντινό Μουσείο η έκθεση προσωπογραφιών σύγχρονων διασημοτήτων διερευνά την έννοια της εικονικής αναπαράστασης .

Σε επιμέλεια του διακεκριμένου επιμελητή του Warhol, Paul Moorhouse , η έκθεση αυτή ανιχνεύει τη διαχρονική σημασία και αξία της αγιογραφίας, συνδέοντας θρησκευτικού χαρακτήρα ιστορικά προηγούμενα με τις σύγχρονες «αγιογραφίες» του Warhol .Απεικονίσεις δηλαδή διάσημων οποίοι φιλοτεχνήθηκαν σε μια εκκοσμικευμένη εποχή εμμονής με την δημοσιότητα.

Η ιδέα της λατρείας, κοινή στην ιστορική και τη σύγχρονη αντίληψη της αγιογραφίας, αποτελεί για την έκθεση αυτή τον βασικό συνδετικό ιστό. Και κατά τον επιμελητή … «το έργο του Warhol προσυπογράφει, ανατέμνει και χρησιμοποιεί, τις διαδικασίες εκείνες μέσω των οποίων η ταυτότητα ενός πραγματικού ατόμου επισκιάζεται σταδιακά από την ωραιοποιημένη εικονική αναπαράστασή του στα μέσα μαζικής ενημέρωσης.

Στην έκθεση θα δούμε έργα διάσημα όπως αυτά της Μεριλιν Μονρόε και της Τζάκι Κένεντι αλλά και του Μάο καθώς και αυτοπροσωπογραφίες του, όλα εξιδανικευμένες μορφές των οποίων η εικόνα υπερβαίνει την προσωπική τους ταυτότητα. Τι Θαύμα!!!

Αν δούμε την έκθεση στο πλαίσιο της ιστορικής σημασίας αγιογραφιών του Βυζαντινού και Χριστιανικού Μουσείου, οι σύγχρονες «αγιογραφίες» του Warhol αναδεικνύονται ως αποτέλεσμα μιας σύνθετης μεταμόρφωσης, κατά την οποία το πραγματικό δίνει τη θέση του σε μια πολύπλοκη αλλά υπέροχη αφαίρεση.

Το Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης με ένα διεθνές εικαστικό μπουκέτο ξεκινά την νέα εικαστική σαιζόν γενναία, δυναμικά και με το διεθνές κύρος που έχει αποκτήσει με το σπαθί του,στα λίγα αλλά ουσιαστικά χρόνια από την ίδρυσή του.

Το Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης και η Πρεσβεία του Βασιλείου των Κάτω Χωρών στην Ελλάδα παρουσιάζουν την έκθεση ‘Golden Age – Οι Καλύτερες Στιγμές της Ολλανδικής Γραφιστικής (1890-1990)’. Η έκθεση παρουσιάζει πάνω από 200 διακεκριμένα έργα από την ιστορία της Ολλανδικής Γραφιστικής από τον 19ο και 20ο αιώνα. Η παραγωγή της έκθεσης αποτελεί σύμπραξη της Premsela, της Ολλανδικής Πλατφόρμας για το Ντιζάιν και τη Μόδα και του De Beyerd, Μουσείου Γραφιστικής της Ολλανδίας.

Η έκθεση Golden Age παρουσιάζει για πρώτη φορά το εξαιρετικά ευρύ φάσμα ενός αιώνα γραφιστικής στην Ολλανδία, προβάλλοντας δείγματα γραφής όλων των σημαντικών στυλ της εποχής, όπως της Αρ Νουβώ, του κινήματος De Stijl, του Εξπρεσιονισμού, του Κονστρουκτιβισμού και του μεταπολεμικού Ρασιοναλισμού. Οι αφίσες και τα άλλα έργα που εκτίθενται φέρουν την υπογραφή κορυφαίων σχεδιαστών όπως οι Jan Toorop, Bart van der Leck, Piet Zwart, Paul Schuitema, Willem Sandberg, Jan Bons, Jan van Toorn, Wim Crouwel και άλλων.

Η μοναδική αυτή κληρονομιά του Ολλανδικού σχεδιασμού αποτελεί σημαντική πηγή έμπνευσης και για τη σημερινή νέα γενιά γραφιστών.

Ο τίτλος ‘Η Χρυσή Εποχή της Ολλανδικής Γραφιστικής’ επιχειρεί έναν παραλληλισμό με την άλλη Ολλανδική Χρυσή εποχή του Ρέμπραντ και του Βερμέερ. Κοινή και στις δύο εποχές είναι η σπουδαιότητα της προόδου και της ποιότητας, αλλά πάνω από όλα η έμφαση που δόθηκε στην ελευθερία και την ανοχή. Εμπνευσμένοι οι καλλιτέχνες, πιθανώς και καθοδηγούμενοι, από μια περίοδο προόδου αλλά συγχρόνως και καταστροφής, αναζητούν νέους τρόπους έντυπης επικοινωνίας.

Το Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης σε συνεργασία με το Ινστιτούτο της Δανίας στην Αθήνα και το Μουσείο Τέχνης Vejle, παρουσιάζει από τις 22 Σεπτεμβρίου έως τις 25 Οκτωβρίου 2009 έκθεση επιλεγμένων έργων του Δανού καλλιτέχνη των γραφικών τεχνών, Palle Nielsen (1920 – 2000). Στην έκθεση θα παρουσιαστούν γνωστά έργα του κορυφαίου Δανού καλλιτέχνη του 20ου αιώνα, φιλοτεχνημένα με διάφορες τεχνικές, όπως σχέδιο, υδατογραφία, ξυλογραφία και λινογραφία.

Ο Palle Nielsen, εμπνεύστηκε σε μεγάλο βαθμό από την κλασική αρχιτεκτονική της αρχαίας Ελλάδας και Ρώμης. Έχοντας μεγαλώσει στα δύσκολα χρόνια του μεσοπολέμου, είχε μέσα του ένα βαθιά ριζωμένο μίσος για τη βία και την αδικία, το οποίο είναι εμφανές στο έργο του. Συχνά σημειώνεται ότι στο έργο του Palle Nielsen αντανακλάται έντονα η ψυχροπολεμική ατμόσφαιρα της δεκαετίας του 1950.

Και πάλι στο ίδιο Μουσείο…απολαύστε τον Έρωτα. Τον φτερωτό θεό, γλυκύ, πικρό, λυσιμελή (που σού λύνει τα μέλη), (αντ-)αγωνιστή, αθλητή, δαμαστή, ημερήσιο και νυχτερινό, και με δεκάδες άλλες ιδιότητες και επίθετα, με τα οποία ασχολείται η ανθρωπότητα από την αυγή του πολιτισμού της έως σήμερα, αδυνατώντας να τον δαμάσει αλλά και να προχωρήσει δίχως αυτόν. Αυτός περίπου είναι ο ενθουσιασμός του Μουσείου αλλά και των φιλότεχνων επισκεπτών.

Συνολικά, θα παρουσιαστούν περίπου 280 λίθινα, πήλινα και μετάλλινα (χρυσά και χάλκινα) εκθέματα, όπως π.χ. γλυπτά, ανάγλυφα, αγγεία, ειδώλια, λυχνάρια, κοσμήματα – ορισμένα διάσημων γλυπτών και αγγειογράφων της αρχαιότητας – τα οποία προέρχονται από 45 αρχαιολογικά μουσεία της Ελλάδας, της Κύπρου, της Ιταλίας και της Γαλλίας, μεταξύ άλλων και του Λούβρου . Έως τον Απρίλιο 2010

Στο Μουσείο Μπενάκη Ο Σταύρος Μπαλτογιάννης με τίτλο «Σταύρος Μπαλτογιάννης Χωρίς Μοντέλο», είναι αφιερωμένη στο έργο του καλλιτέχνη μάλλον με σκοπό την αναψηλάφησή του.

Ένας καλλιτέχνης με ποικιλία θεμάτων και με κυριότερα τα γυναικεία μοντέλα. Δείτε την έκθεση για να παρατηρήσετε τον τρόπο που μπορεί ένας μεγάλος καλλιτέχνης με τα λιγότερα εκφραστικά μέσα να φθάνει στο μεγαλύτερο εικαστικό αποτέλεσμα. Στο κεντρικό κτήριο στην οδό Κουμπάρη, έως τις 25 Οκτωβρίου.

Τέλος έως τις 18 Οκτωβρίου στο κτήριο της οδού Πειραιώς μη παραλείψετε να δείτε την φωτογραφική έκθεση αφιερωμένη στον Δημήτρη Σούλα. Μια έκθεση η οποία αποτελείται από 90 στιγμιότυπα ενός προσωπικού έργου το οποίο σχολίαζε στιγμιοτυπικά και με καίριο τρόπο την κοινωνία της εποχής του. ¨έμφαση του… Μα βέβαια οι μετανάστες, οι απόκληροι των δρόμων, οι φοιτητές που διαδηλώνουν για την ειρήνη….

Διευθύνσεις

Μουσείο Μπενάκη

Κτήριο οδού Πειραιώς

Πειραιώς 138 & Ανδρονίκου

Τηλ 210 3453111

Μουσείο Μπενάκη

Κουμπάρη 1 Κολωνάκι

Τηλ. 210 367100

Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης

Νεοφύτου Δούκα 4

Δεν υπάρχουν σχόλια: