5/13/2010

Philip Taaffe: Έκστασις

Η Gagosian της Αθήνας παρουσιάζει μία έκθεση με νέα έργα σε χαρτί και πρόσφατους πίνακες του Philip Taaffe.

Τρίτη 18 Μαΐου – Παρασκευή 16 Ιουλίου 2010
Εγκαίνια: Τρίτη18 Μαΐου, 8μ.μ. – 10μ.μ.

Ουσιαστικά, όλη μου η δουλειά είναι μία διαδικασία περιγραφής. Η στάση μου απέναντι στη συστηματική επανάληψη σχετίζεται με το σωρευτικό αποτέλεσμα της συνεχόμενης χρήσης γραμμών και χρωμάτων. Εάν εστιάσουμε εκεί την προσοχή μας, και τα δούμε ως συγκεκριμένα μοτίβα ή σημεία, τι αποτυπώνουν; Μετατρέπονται σε ένα είδος γεωγραφικού πεδίου με δυναμική δομή.
-Philip Taaffe

Οι σύνθετες εικόνες του Taaffe (Τάαφ) προκύπτουν από τον ευρύ στοχασμό του πάνω στην αλληλεπίδραση μεταξύ φόρμας και εικόνας –στην τέχνη, στη φύση, στην αρχιτεκτονική και στην αρχαιολογία– την οποία επεξεργάζεται μέσα από την ιδιαίτερη και ενεργή σχέση που έχει αυτή η αλληλεπίδραση με την ιστορία της αφηρημένης ζωγραφικής τόσο στη Δύση όσο και στην Ανατολή. Το σχέδιο διαδραματίζει πάντοτε πολύ σημαντικό ρόλο στην τέχνη του. Τα περισσότερα από τα πρώιμα έργα της σχολής της Οικειοποίησης (της Bridget Riley, του Myron Stout, του Charles Shaw και άλλων) ήταν κατά κύριο λόγο ζωγραφισμένα στο χέρι. Αργότερα, οι πίνακες συμπεριελάμβαναν υψιτυπίες σε χαρτί πρώιμων γραφιστικών μελετών που στη συνέχεια μεταφέρονταν σαν κολλάζ πάνω στον καμβά. Ο Taaffe έχει χρησιμοποιήσει μονοτυπίες και άλλες τεχνικές τυπώματος για τη μεταφορά ενός έργου σε διαφορετικό υλικό –μεταξύ των οποίων και η χρήση ριζόχαρτου για ξεπατίκωμα– για να δημιουργήσει πολλά από τα μεγάλης κλίμακας έργα του.

Από το 2003, ο Taaffe πειραματίστηκε εκτενώς με την τεχνική της καλλιγραφίας με υδατογράφημα, τόσο σε χαρτί όσο και σε καμβά. Αυτή η ρέουσα οπτική ενέργεια που χρησιμοποιεί με τόση δεξιοτεχνία σε αυτά τα έργα του –η οποία παραπέμπει τόσο στην καλλιγραφία της Άπω Ανατολής και του Ισλάμ, όσο και στις πρώιμες εικονογραφήσεις σε βιβλία φυσικής ιστορίας– φανερώνει μια νέα αισθητική διάσταση που ξεφεύγει από τις συχνά ελεγχόμενες και φορμαλιστικές μεθόδους του. Τα πρόσφατα έργα του Taaffe σε χαρτί αποτελούν συναρπαστική συνέχεια αυτών των πειραματισμών και αναζητήσεων. Προσαρμόζοντας και προσθέτοντας στο ήδη τεράστιας έκτασης οπτικό λεξικό του την τεχνική του paste-paper –ένα μίγμα από διαφορετικά είδη μπογιάς και άλλων υλικών το οποίο το περνά πάνω στο χαρτί και στη συνέχεια
αφήνει αποτυπώματα πάνω σε αυτό χρησιμοποιώντας οποιοδήποτε αντικείμενο είναι διαθέσιμο γύρω του– έχει δημιουργήσει μερικά συναρπαστικά έργα του. Η τεχνική paste-paper χρονολογείται από τον 18ο αιώνα όταν άρχισε να χρησιμοποιείται στη διακοσμητική βιβλιοδεσία. Με τη μίξη μπογιάς με αλεύρι και άλλα φυσικά υλικά, δημιουργούσαν μια αλληλουχία ανάγλυφων σχεδίων φτιαγμένων από το αποτύπωμα κτενών, βουρτσών και άλλων αντικειμένων. Ο αρχικός γαλλικός όρος για την τεχνική paste-paper ήταν Décalcomanie, από μία τεχνική που χρησιμοποιούσαν για να μεταφέρουν εικόνες και σχέδια στην πορσελάνη. Τον 20ό αιώνα η τεχνική αυτή χρησιμοποιήθηκε από τους Σουρεαλιστές με εντυπωσιακά αποτελέσματα δημιουργώντας μια αφαιρετική εικονοποιία μέσω τυχαίων και αυτόματων χειρονομιών. Η έρευνα του Taaffe στις παλαιότερες τεχνικές είναι φανερή σε όλο το πρόσφατο έργο του, από τις κοχλιακές περιδινήσεις του έργου Flores Martis (2008) μέχρι τα τοτεμικά κρανία του έργου Puteoli (2007) που ξεπροβάλλουν μέσα από λωρίδες χρώματος. Στα έργα Tripoli (2009) και Spuma Lupi (2009) οι αρχέγονες φιγούρες είναι τόσο πυκνά ζωγραφισμένες που καθίστανται οριακά αφηρημένες, καταρρίπτοντας τις τυπικές διαφοροποιήσεις ανάμεσα σε φόρμα και αφαίρεση.
Στους πιο πρόσφατους πίνακές του ο Taaffe συνεχίζει να συνθέτει και να αναπαράγει ιστορικά σημαντικές γεωμετρικές φόρμες και μοτίβα τα οποία εμπεριέχουν σημαντικές πολιτισμικές αφηγήσεις. Σε τρία έργα της Ανδαλουσιανής σειράς πινάκων που ξεκίνησε το 2008, προβάλλει το μοτίβο τού αρχιτεκτονικά σχεδιασμένου αραβουργήματος που είχε χρησιμοποιήσει από τα τέλη της δεκαετίας του ’80, μέσα από εκρήξεις χρώματος που παραπέμπουν στην τεχνική orizomegami που αναπτύχθηκε στην Ιαπωνία κατά τον 8ο αιώνα. Για τον Taaffe η μίξη του αραβουργήματος με το ελεγχόμενα απρόβλεπτο αποτέλεσμα των σχεδίων του orizomegani σηματοδοτεί μια ιστορική επικάλυψη μια που και οι δύο τεχνικές διαδόθηκαν κατά τον 9ο αιώνα. Στον έναν από τους πίνακες, η ένταση σε σημείο εκστασιασμού που επιτυγχάνεται ανάμεσα στο πυκνό πλέγμα που αποτελεί το πλαίσιο και τις ζωντανές εκρήξεις χρώματος, δημιουργεί μια αίσθηση χωρικής αστάθειας και δυναμισμού. Σε ένα άλλο έργο, ένας δομημένος καμβάς χρησιμοποιείται για να δημιουργήσει συσχετισμούς ανάμεσα στην ιστορία της μοντέρνας αφαίρεσης, της παραδοσιακής ισλαμικής εικονοποιίας και της ιαπωνικής αισθητικής.

Ένας πλήρως εικονογραφημένος κατάλογος εκατόν πενήντα σελίδων έχει εκδοθεί ειδικά για την έκθεση και περιλαμβάνει δοκίμια και κείμενα του κριτικού τέχνης John Yau, του ποιητή και ειδικού στα περί του Ισλάμ Peter Lamborn Wilson, καθώς και του ποιητή Robert Kelly.

Ο Philip Taaffe γεννήθηκε στο Elizabeth του New Jersey το 1955 και σπούδασε στο Cooper Union της Νέας Υόρκης. Έχει συμμετάσχει σε πάρα πολλές διεθνείς εκθέσεις όπως η Carnegie International, η Μπιενάλε του Σύδνεϋ, η Whitney Biennial of American Art, και παράλληλα πολιτιστικοί φορείς όπως οι IVAM, Valencia (2000), Galleria d'Arte Moderna, San Marino (2004), και το Kunstmuseum Wolfsburg (2008) έχουν οργανώσει εκθέσεις οι οποίες αναλύουν το έργο του. Έργα του υπάρχουν σε πολλές δημόσιες συλλογές όπως του Museum of Modern Art της Nέας Υόρκης, του Museum of Fine Arts της Βοστώνης, του Philadelphia Museum of Art, του Whitney Museum of American Art της Νέας Υόρκης, του Solomon R. Guggenheim Museum της Νέας Υόρκης, του San Francisco Museum of Art, και του Museo Nacional Reina Sofia της Μαδρίτης. Μια έκθεση με πίνακές του από το 2000 έως το 2010 θα φιλοξενηθεί στο Irish Museum of Modern Art του Δουβλίνου τον Μάιο του 2011.

Ο Taaffe ζει και εργάζεται στη Νέα Υόρκη.

Για περισσότερες πληροφορίες παρακαλούμε επικοινωνήστε με τη Χριστίνα Παπαδοπούλου στην Gagosian Αθήνας στο τηλέφωνο 210 3640215.

Για πληροφορίες Τύπου παρακαλούμε επικοινωνήστε με τον Φοίβο Σακαλή στην ηλεκτρονική διεύθυνση fivos@fivos-sakalis.gr ή στα τηλέφωνα 210 6422849 και 6947 645400.

Δεν υπάρχουν σχόλια: