3/04/2012

Ο Γερουλάνος απλά εποπτεύει...

Διαψεύδουν οποιοδήποτε σενάριο περί συνένωσης ή συγχώνευσης οι διοικήσεις του Κρατικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης και του Μακεδονικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης στη Θεσσαλονίκη. Οι διοικήσεις των δύο μουσείων βρίσκονται σε συζητήσεις το τελευταίο διάστημα για μια καλύτερη συνεργασία στο απώτερο μέλλον, με τη συμμετοχή εκπροσώπων του υπουργείου Πολιτισμού και του Δήμου Θεσσαλονίκης, χωρίς όμως να προσβλέπουν να τεθούν κάτω από την ομπρέλα κάποιου κοινού φορέα. «Εχουμε ξεκινήσει μια συζήτηση για συνεργασία στο απώτερο μέλλον. Συζητάμε να ενώσουμε τις δυνάμεις μας, γιατί είμαστε συγγενή μουσεία. Καμία άλλη σκέψη ή πρόθεση για συγχώνευση, συνένωση ή συρρίκνωση των δύο Οργανισμών», δήλωσε, και μάλιστα με έκπληξη, η πρόεδρος του Μ.Μ.Σ.Τ., Ξανθίππη Σκαρπιά-Χόιπελ. Σύμφωνα με την κ. Χόιπελ, «στο πλαίσιο της κίνησης για συνεργασία των πέντε μεγάλων μουσείων της Θεσσαλονίκης, αποφασίσαμε, μια που είμαστε πιο κοντά με το Κρατικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης, να συνεργαστούμε ακόμη περισσότερο. Αλλά μέχρι στιγμής απλώς ανταλλάσσουμε απόψεις και δεν υπάρχει τίποτε ανακοινώσιμο». Σημειώνεται πως τα δύο μουσεία έχουν στη διάθεσή τους ίσως τη μεγαλύτερη συλλογή έργων σύγχρονης και μοντέρνας τέχνης στην Ελλάδα και στα Βαλκάνια, καθώς και σημαντικά αρχεία για τις τέχνες, ανάμεσά τους και την πολύτιμη συλλογή Κωστάκη με 1.275 έργα τέχνης της ρωσικής πρωτοπορίας, που από τον Μάιο του 2000, οπότε και αγοράστηκε από το υπουργείο Πολιτισμού, ανήκει στο Κρατικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης. Σελίγο θα αρχίσουν να κόβουν τα μαχαίρια...τι σε λίγο... ηδη άρχισαν καιρό τώρα... Πληροφορίες αναφέρουν ότι οι συζητήσεις θα συνεχιστούν τις επόμενες μέρες και οι τελικές ανακοινώσεις θα Της Στέλλας Μεϊμάρη Κι ενώ έχουμε βαρεθεί να ακούμε ότι λεφτά δεν υπάρχουν και μας ζητούν όλο και περισσότερες θυσίες. Ο ΟΠΑΠ, που εποπτεύει ο υπουργός Πολιτισμού κ. Παύλος Γερουλάνος, δίνει χορηγία... 3,6 εκατομμύρια ευρώ στοΜουσείο Μπενάκη, στο οποίο πρόεδρος είναι η μητέρα του, για μια βυζαντινή έκθεση που θα γίνει στην Αμερική το 2013! Γεγονός, το οποίο προσπάθησαν να κρατηθεί επτασφράγιστο μυστικό, λόγω, προφανέστατα, των έντονων αντιδράσεων που θα προκαλούσε η δημοσιοποίηση μιας τέτοιας κίνησης.Θα παρακαλούσαμε τον κ. Γερουλάνο να μας λύσει τις εξής απορίες:1. Γιατί να μην αναλάβει το βυζαντινό μουσείο, όπως θα ήτανε και το φυσιολογικό, μια τέτοια έκθεση και την ανέλαβε το «άσχετο» Μουσείο Μπενάκη;2. Πρόσφατα οργανώθηκαν δύο εκθέσεις για το Μέγα Αλέξανδρο στην Οξφόρδη και στο Λούβρο και δεν πληρώσαμε μία, καθώς τέτοιες εκθέσεις είναι περιζήτητες στο εξωτερικό και ποτέ μέχρι σήμερα δεν πλήρωνε τίποτα η ελληνική πολιτεία, αφού τα κάλυπταν όλα τα μουσεία υποδοχής. Τώρα γιατί πρέπει να πληρώσουμε κιόλας;3. Το κυριότερο, πώς θα πληρώσουμε; Αφού λεφτά δεν υπάρχουν και όπως ισχυρίζονται, αν δεν κοπούν κι άλλο οι μισθοί και οι συντάξεις, η χρεοκοπία είναι μονόδρομος.Και τέλος, γιατί φυλάσσεται μυστικό τόσο καιρό και δεν διαφημίζεται κιόλας, αφού πρόκειται για μια τόσο φοβερή ιδέα, στην οποία, σε τόσο χαλεπούς καιρούς, έπρεπε να «ρίξουμε» τόσα χρήματα και μάλιστα δυο χρόνια πριν; Την ίδια στιγμή που τα δύο βυζαντινά μουσεία στη χώρα μας υπολειτουργούν, λόγω έλλειψης χρημάτων!Τα πράγματα είναι απλά. Στην οργανωτική επιτροπή της έκθεσης έχει διοριστεί από τον κ. Γερουλάνο, η μητέρα του, ως πρόεδρος του Μουσείου Μπενάκη. Η αδελφή του, κ. Ειρήνη Γερουλάνου, είναι διευθύντρια και. μέλος της διοικητικής επιτροπής, ο πατέρας του υπουργού, κ. Μαρίνος Γερουλάνος!Εκπληκτικές συμπτώσεις; Πρωτοφανείς γαλαντομίες; 'Η μια «ξεδιάντροπη» πολιτιστική πολιτική του «εκλεκτού» του πρωθυπουργού, η οποία δρα εις βάρος του ελληνικού λαού, καθώς είναι πλέον εμφανές ότι πρόκειται για.οικογενειακή υπόθεση;xesemesa.blogspot.com Της Ν. ΚΟΝΤΡΑΡΟΥ-ΡΑΣΣΙΑ Το Μουσείο Μπενάκη μαζί με το υπουργείο Πολιτισμού και Τουρισμού ανέλαβαν εδώ και έξι μήνες την οργάνωση μιας μεγάλης έκθεσης για το Βυζάντιο το 2013 στην Αμερική. Εχουν προχωρήσει οι προετοιμασίες (συσκέψεις, ταξίδια στην Αμερική) και έχει εξασφαλιστεί πλούσια χορηγία από την ΟΠΑΠ Α.Ε. για την «οικονομική ενίσχυση» του Μουσείου Μπενάκη για την κάλυψη των εξόδων της παραπάνω έκθεσης. Επτασφράγιστο μυστικό Ωστόσο, μέχρι χθες το υπουργείο το γεγονός αυτό το κρατούσε ως επτασφράγιστο μυστικό. Υστερα όμως από το προχθεσινό δημοσίευμα της «Κυριακάτικης Ελευθεροτυπίας» με τίτλο «Ενίσχυση-πρόκληση στο Μουσείο Μπενάκη, 3,6 εκατ. ευρώ από τον ΟΠΑΠ για έκθεση στις ΗΠΑ», αποφάσισε να βγάλει δελτίο Τύπου και να πει μισές αλήθειες. Λόγου χάριν, αποσιωπά ευσχήμως το ΥΠΠΟΤ ότι … τον κύριο λόγο στην οργάνωση της έκθεσης έχει το Μουσείο Μπενάκη και ότι στην οργανωτική Επιτροπή ο Παύλος Γερουλάνος διόρισε τη μητέρα του, Αιμιλία Γερουλάνου, πρόεδρο της διοικητικής επιτροπής του Μουσείου Μπενάκη. Στο δελτίο Τύπου αναφερόταν γενικά ότι «έχει συγκροτηθεί μια 12μελής άμισθη επιτροπή» για την οργάνωση της έκθεσης χωρίς να κατονομάζονται τα μέλη της, παρά μόνο οι ιδιότητες κάποιων στελεχών της υπηρεσίας του υπουργείου και καθηγητές. Η επιτροπή αυτή συγκροτήθηκε την 1/10/2010 και έχει ήδη ζητήσει τη συνδρομή όλων των εφορειών Αρχαιοτήτων της χώρας, όπως και τις προτάσεις τους για πιθανά εκθέματα από αποθήκες. Το ίδιο αίτημα έχει απευθύνει και στα Βυζαντινά Μουσεία Αθηνών και Θεσσαλονίκης. Αυτό τον καιρό, ο Αγγελος Δεληβορριάς συντάσσει το σκεπτικό της έκθεσης. Το υπουργείο γνωρίζει ότι η έκθεση «θα αναδεικνύει την ελληνικότητα του Βυζαντίου» και θα καλύπτει όλη τη βυζαντινή περίοδο (330-1453). «Επιχειρείται μια περιήγηση του επισκέπτη σε επιλεγμένα κέντρα της Βυζαντινής Αυτοκρατορίας, όπως η Θεσσαλονίκη, η Αθήνα, η Θήβα, η Αρτα, η Κόρινθος, ο Μυστράς, η Ρόδος και η Κρήτη, με σκοπό και την τουριστική προβολή τους». Ο μόνος σίγουρος αποδέκτης της έκθεσης αυτής επί του παρόντος είναι η Νάσιοναλ Γκάλερι της Ουάσιγκτον. Το κόστος της έκθεσης δεν θα αναληφθεί εξ ολοκλήρου από το πλούσιο αμερικανικό μουσείο και δεν θα μισομοιραστεί με εμάς, όπως συμβαίνει συνήθως. «Το κόστος της έκθεσης θα καλυφθεί στο σύνολό του από χορηγούς, ένας εκ των οποίων είναι και ο ΟΠΑΠ, ενώ τη διαχείριση του συνολικού ποσού θα έχει η δωδεκαμελής επιστημονική επιτροπή», λέει το ΥΠΠΟΤ. Αραγε, τα μέλη της το γνωρίζουν αυτό; Το ποσόν αυτό αποφασίστηκε να δοθεί ως «οικονομική ενίσχυση» του Μουσείου Μπενάκη προκειμένου να διατεθεί για την κάλυψη των εξόδων της παραπάνω έκθεσης, σημειώνεται στο πρακτικό της συνεδρίασης του Δ.Σ. της ΟΠΑΠ Α.Ε. (10/2/2011). Την εν λόγω «χορηγία» προς το Μπενάκειο επιβεβαίωσε προ ημερών και ο διευθύνων σύμβουλος της ΟΠΑΠ Α.Ε., Γιάννης Σπανουδάκης, απαντώντας σε σχετική ερώτηση του συναδέλφου Χρήστου Ιωάννου, που αποκάλυψε και το γεγονός στην προχθεσινή «Κ.Ε.». Συγκεκριμένα, ο διευθύνων σύμβουλος παραδέχεται ότι: «Το Δ.Σ. της ΟΠΑΠ Α.Ε., στο πλαίσιο του προγράμματος μεγάλων δράσεων για τον πολιτισμό, το οποίο υλοποιείται σε συνεργασία με το υπουργείο Πολιτισμού, ενέκρινε δωρεά ύψους 3,6 εκατ. ευρώ προς το Μουσείο Μπενάκη, το οποίο ανέλαβε εξ ολοκλήρου τη διαχείριση της μεγάλης έκθεσης για το Βυζάντιο, η οποία θα περιοδεύσει το 2013 στις μεγαλύτερες πόλεις των ΗΠΑ». Είναι πασίγνωστο στις υπηρεσίες του ΥΠΠΟΤ ότι μουσεία και μεγάλα ιδρύματα του εξωτερικού εκλιπαρούν για αρχαιολογικές και βυζαντινές εκθέσεις και είναι διατεθειμένα να τις πληρώσουν αδρά. Στην Οξφόρδη Πρόσφατο παράδειγμα, οι δύο εκθέσεις για τον Μεγαλέξανδρο στο μουσείο Ασμόλιαν του Πανεπιστημίου της Οξφόρδης, που οργανώθηκε με ελληνική προτροπή (εγκαινιάζεται στις 7 Απριλίου), όπως και η δεύτερη στο παρισινό Λούβρο, που θα ανοίξει τον προσεχή Οκτώβριο. Η χώρα μας δεν πλήρωσε ούτε σεντς γι’ αυτές. Ολα τα έξοδα, ασφάλισης, μεταφοράς και έκθεσης των αντικειμένων, καλύπτονται από τα μουσεία υποδοχής των αρχαιοτήτων, ακόμη και τα έξοδα ταξιδίων, όπως και η φιλοξενία των Ελλήνων αρχαιολόγων κατά τη διάρκεια της προετοιμασίας τους. Ο υπουργός Πολιτισμού γνωρίζει πολύ καλά ότι τα δύο βυζαντινά μουσεία της χώρας σήμερα υπολειτουργούν λόγω έλλειψης προσωπικού, που δεν διορίζονται ελλείψει χρημάτων. Οι επισκέπτες του Μουσείου Βυζαντινού Πολιτισμού Θεσσαλονίκης εξαιτίας αυτού βλέπουν μόνο 3 από τις 11 αίθουσες. Κάποτε όμως από τα έσοδα του ΟΠΑΠ και από τον Ειδικό Λογαριασμό πληρώνονταν οι εποχικοί φύλακες. Εκθέσεις για το βυζαντινό πολιτισμό έχουν γίνει στην Αμερική χωρίς να μας κοστίσουν δραχμή. Το 1997 είχαν ανοίξει αποθήκες και βιτρίνες ελληνικών μουσείων για να πλουτίσουν τη μεγαλύτερη έκθεση βυζαντινών αρχαιοτήτων, που έγινε ποτέ στις ΗΠΑ στο Μουσείο Μετροπόλιταν της Νέας Υόρκης με τον τίτλο «Η δόξα του Βυζαντίου». Ακολούθησε στο ίδιο μουσείο η έκθεση «Πίστη και Δύναμη», στην οποία επίσης συμμετείχαμε χωρίς καμία δαπάνη. Γιατί τώρα να χαρίσουμε μια έκθεση, πληρώνοντας κι από πάνω; * ΤΑ ΜΕΛΗ ΤΗΣ ΕΠΙΤΡΟΠΗΣ Η οργανωτική επιτροπή της έκθεσης, τα μέλη της οποίας κρύβει επιμελώς το υπουργείο, αποτελείται από τον διευθυντή του Μουσείου Μπενάκη Αγγελο Δεληβορριά ως πρόεδρο, τη γεν. διευθύντρια Αρχαιοτήτων Μαρία Βλαζάκη, τον ομ. καθηγητή Νίκο Ζία, την πρόεδρο της διοικητικής επιτροπής του Μουσείου Μπενάκη Αιμιλία Γερουλάνου, την επίτιμη διευθύντρια του υπουργείου Αναστασία Τούρτα, τη μέχρι πρότινος προϊσταμένη της Διεύθυνσης Μουσείων Σουζάνα Χούλια-Καπελώνη, την επίτιμη προϊσταμένη του ΥΠΠΟΤ Δήμητρα Μπακιρτζή, την υπάλληλο Ευγενία Αλμπάνη και την επιμελήτρια του Μουσείου Μπενάκη Αναστασία Δρανδάκη. Η επιτροπή έγινε προσφάτως 12μελής. Εμπλουτίστηκε με τη διευθύντρια Βυζαντινών και Μεταβυζαντινών Αρχαιοτήτων Ευγενία Γερούση, τη διευθύντρια του Βυζαντινού Μουσείου της Αθήνας Ευγενία Χαλκιά και τη νέα προϊσταμένη της Διεύθυνσης Μουσείων Μαρία Λαγογιάννη. Οι αντιδράσεις συνεχίζονται από τότε... Κι ενώ έχουμε βαρεθεί να ακούμε ότι λεφτά δεν υπάρχουν και μας ζητούν όλο και περισσότερες θυσίες… Ο ΟΠΑΠ, που εποπτεύει ο υπουργός Πολιτισμού, κ. Παύλος Γερουλάνος, δίνει χορηγία 3,6 εκατομμύρια ευρώ στο Μουσείο Μπενάκη, στο οποίο πρόεδρος είναι η μητέρα του, για μια βυζαντινή έκθεση που θα γίνει στην Αμερική το 2013! Γεγονός, το οποίο προσπάθησαν να κρατηθεί επτασφράγιστο μυστικό, λόγω, προφανέστατα, των έντονων αντιδράσεων που θα προκαλούσε η δημοσιοποίηση μιας τέτοιας κίνησης… Θα παρακαλούσαμε τον κ.Γερουλάνο να μας λύσει τις εξής απορίες: 1. Γιατί να μην αναλάβει το βυζαντινό μουσείο, όπως θα ήτανε και το φυσιολογικό, μια τέτοια έκθεση και την ανέλαβε το «άσχετο» Μουσείο Μπενάκη; 2. Πρόσφατα οργανώθηκαν δύο εκθέσεις για το Μέγα Αλέξανδρο στην Οξφόρδη και στο Λούβρο και δεν πληρώσαμε μία, καθώς τέτοιες εκθέσεις είναι περιζήτητες στο εξωτερικό και ποτέ μέχρι σήμερα δεν πλήρωνε τίποτα η ελληνική πολιτεία, αφού τα κάλυπταν όλα τα μουσεία υποδοχής. Τώρα γιατί πρέπει να πληρώσουμε κιόλας; 3. Το κυριότερο, πώς θα πληρώσουμε; Αφού λεφτά δεν υπάρχουν και όπως ισχυρίζονται, αν δεν κοπούν κι άλλο οι μισθοί και οι συντάξεις, η χρεοκοπία είναι μονόδρομος… 4. γιατί φυλάσσεται μυστικό τόσο καιρό και δεν διαφημίζεται κιόλας, αφού πρόκειται για μια τόσο φοβερή ιδέα, στην οποία, σε τόσο χαλεπούς καιρούς, έπρεπε να «ρίξουμε» τόσα χρήματα και μάλιστα δυο χρόνια πριν; Την ίδια στιγμή που τα δύο βυζαντινά μουσεία στη χώρα μας υπολειτουργούν, λόγω έλλειψης χρημάτων! Στην οργανωτική επιτροπή της έκθεσης έχει διοριστεί από τον κ.Γερουλάνο, η μητέρα του, ως πρόεδρος του Μουσείου Μπενάκη. Η αδελφή του, κ. Ειρήνη Γερουλάνου, είναι διευθύντρια και… μέλος της διοικητικής επιτροπής, ο πατέρας του υπουργού, κ. Μαρίνος Γερουλάνος! Εκπληκτικές συμπτώσεις; Πρωτοφανείς γαλαντομίες; ‘Η μια «ξεδιάντροπη» πολιτιστική πολιτική του «εκλεκτού» του πρωθυπουργού, η οποία δρα εις βάρος του ελληνικού λαού, καθώς είναι πλέον εμφανές ότι πρόκειται για…οικογενειακή υπόθεση; Η Μητέρα του υπουργού αντιδρά με δελτιο τύπου και συνέντευξη στους διαπιστευμένους δημοσιογράφγους του Υπουργείου Πολιτισμού. Αιμιλία Γερουλάνου: Θλιβερό να χαρακτηρίζεται το Μουσείο Μπενάκη ως «Μουσείο της μαμάς» Έκκληση προς το πολυάριθμο κοινό του Μουσείου Μπενάκη απηύθυνε σήμερα η πρόεδρός του, Αιμιλία Γερουλάνου, προκειμένου να συμμετάσχει στο νέο, εξειδικευμένο πρόγραμμα οικονομικής στήριξής του που δημιούργησε το ίδιο το Μουσείο για να εξασφαλίσει τους αναγκαίους πρόσθετους πόρους μετά τη σημαντική περικοπή της κρατικής επιχορήγησής του. Παράλληλα, η κυρία Γερουλάνου διέψευσε τα δημοσιεύματα που κάνουν λόγο για ιδιαίτερη μεταχείριση του μουσείου από τον υπουργό Πολιτισμού εξαιτίας της συγγένειάς τους. Στη συνέντευξη Τύπου, η κυρία Γερουλάνου απάντησε σε δημοσιεύματα μερίδας τού Τύπου, «περί προνομιακής μεταχείρισης του Μουσείου από το υπουργείο πολιτισμού», εξαιτίας της συγγένειας του υπουργού Πολιτισμού και Τουρισμού με την πρόεδρο. Η ίδια, δήλωσε σχετικά πως «είναι περίεργο και πολύ θλιβερό αλλά και πολύ σκληρό για όλους μας, πως μετά από τόσα χρόνια άριστης σχέσης και ένθερμης αναγνώρισης φτάσαμε σήμερα να αναφέρεται έστω και περιπτωσιακά, το Μουσείο Μπενάκη ως το Μουσείο της μαμάς του υπουργού, το οποίο δήθεν, πριμοδοτείται σκανδαλωδώς». Ταυτόχρονα, κάλεσε τους πολίτες να συμμετάσχουν σε ένα νέο πρόγραμμα στήριξης του Μουσείου που περιλαμβάνει κατηγορίες μελών και τρόπους εξατομικευμένης συμβολής τους στο Μουσείο, διευρυμένους τρόπους χορηγίας με περισσότερα ανταποδοτικά προνόμια, δωρεές on line και άλλα προγράμματα. Και ένα γλυκό κείμενο της Ελένης Μπίστικα στη στήλη της στη Καθημερίνή Το Μουσείο Μπενάκη και η αποστολή του Η πρόεδρος του Μουσείου Μπενάκη, κ. Αιμιλία Γερουλάνου, και ο διευθυντής του Μ.Μ., κ. Αγγελος Δεληβοριάς, μίλησαν στην αρχή του 1ου χορηγικού δείπνου για τη σημασία των χορηγιών και της ένταξης νέων μελών στην αποστολή του μουσείου (φωτογραφίες Χάρης Ακριβιάδης). Tης Eλενης Mπιστικα Το είπαμε και η συνέχεια θα το δείξει. Κάθε νέος χρόνος φέρνει τον απολογισμό της χρονιάς που πέρασε και τις ειδήσεις της καινούργιας. Στην περίπτωση του Μουσείου Μπενάκη, η Είδηση είναι μία και καταλυτική. Αφορά τα εγκαίνια του «Μουσείου Μπενάκη - Πινακοθήκη Χατζηκυριάκου Γκίκα» στο κτίριο που κληροδότησε ο Χ΄Γκίκας στο Μουσείο Μπενάκη, ύστερα από παρότρυνση της συζύγου του Barbara. Είναι στην οδό Κριεζώτου, είναι το σπίτι όπου έζησε και δημιούργησε και που «όταν ανοίξει, όποτε ανοίξει, θα είναι μια Εποποιία, ό,τι καλύτερο υπάρχει στην πνευματική και καλλιτεχνική ζωή της Ελλάδας από το 1922 ώς το 1967, με παλιότερο τον Κοσμά Πολίτη και νεότερους τον Μάνο Χατζιδάκι και τον Μίκη Θεοδωράκη. Ολη η «Γενιά του ’30» εκπροσωπείται, στην οποία ανήκει ο Χ΄Γκίκας. Ποιητές, Καρυωτάκης, Σεφέρης, ζωγράφοι, συνθέτες παρουσιάζονται από το ισόγειο ώς τον 3ο όροφο με το έργο τους – χειρόγραφα, πρώτες εκδόσεις, φωτογραφίες. Ενας θησαυρός ατίμητος βρίσκει τη θέση του και επικοινωνεί με τον κόσμο σε έναν χώρο που σφράγισε, με τη ζωή και το έργο του, ο μεγάλος Ελληνας ζωγράφος και πνευματικός άνθρωπος Νίκος Χατζηκυριάκος-Γκίκας, Υδραίος. Εργο ζωής πλέον και του διευθυντού του Μουσείου Μπενάκη που «είδε» και οργάνωσε το Μουσείο - Πινακοθήκη Χατζηκυριάκου Γκίκα, ένα «θησαυροφυλάκιο» τέχνης και δημιουργίας που θα έχει τις πόρτες του ανοιχτές στην ενημέρωση και επιμόρφωση των νεότερων γενιών Ελλήνων αλλά και ξένων. Είναι ο νεότατος τότε διευθυντής που, πρώτος, πρόσφερε στον κόσμο που επισκέπτεται το Μουσείο Μπενάκη «ένα ποτήρι κρασί»... Σπονδή στην τέχνη, αναγνώριση και συμμετοχή στην αποστολή του Μουσείου Μπενάκη με μία απλή κίνηση – σηκώνεις το ποτήρι στη διαχρονική δημιουργία, ευχόμενος Ελληνας προς Ελληνες. Την ίδια κίνηση κάναμε οι επίλεκτοι καλεσμένοι στο πρώτο χορηγικό δείπνο, που έγινε στα τέλη του 2011 στο Μουσείο Μπενάκη, στην Κουμπάρη 1, εγκαινιάζοντας έτσι στενότερη επαφή μεταξύ μελών και χορηγών, με στόχο την εντατικοποίηση των προσπαθειών στους δύσκολους καιρούς, για να μπορεί το Μουσείο να συνεχίσει απρόσκοπτα την αποστολή του. Η πρόεδρος του Μουσείου Μπενάκη, κ. Αιμιλία Γερουλάνου, με τον Μαρίνο Γερουλάνο και τον Αγγελο Δεληβοριά στο πλευρό της υποδέχθηκε τον κόσμο από τον επιχειρηματικό, εφοπλιστικό και τραπεζικό τομέα, τους φίλους του Μουσείου, παλιούς και νέους, ανθρώπους της τέχνης, των γραμμάτων, που στάθηκαν πάντα αρωγοί στις εκδηλώσεις των Μουσείων Κουμπάρη και Πειραιώς. Το δείπνο είχε, διακριτικά, καταλάβει τις αίθουσες του ισογείου, όπου στις θέσεις τους –σε βάθρα και προθήκες– είναι τα εκθέματα από την ελληνιστική και ρωμαϊκή εποχή, 303 π.Χ. - 303 μ.Χ. αλλά και, όπως στην αίθουσα 6, η κλασική περίοδος, 5ος-4ος αι. π.Χ., ενώ στον β΄ όροφο όπου επίσης υπήρχαν τραπέζια, ήταν βυζαντινά και παλαιοχριστιανικά εκθέματα... Ολόφωτος ο χώρος, τα πάντα λευκά, εκτός από τα χρυσά στεφάνια της λεπτουργικής αρχαίας ελληνικής χρυσοχοΐας στις προθήκες. Οσοι έμπαιναν, αφού χαιρετούσαν, έπαιρναν τον αρθιμό του τραπεζιού τους και πήγαιναν να δουν από κοντά τα εκθέματα –στην Αττική ερυθρόμορφη υδρία-κάλπι, τη μαρμάρινη κεφαλή του Απόλλωνα Σαυροκτόνου, από την Κηφισιά– το καλύτερο από τα σωζόμενα ρωμαϊκά αντίγραφα της κεφαλής του χάλκινου αγάλματος που έπλασε ο Πραξιτέλης γύρω στο 360-350 π.Χ. (δωρεά Σπύρου Χαροκόπου), τον Πάρι, μαρμάρινη κεφαλή, από την Κρήτη, 2ος αι. μ.Χ. (δωρεά Σπυρίδωνος και Κορίνας Σκαρπαλέζου). ΄Η, για να γεφυρώσουμε τον χρόνο, πορτρέτο αρχόντισσας του Jean B. Van Moor (1671-1737) που παρουσιάζει Ελληνίδα αστή από το Φανάρι της Κωνσταντινούπολης, ελαιογραφία, 18ος αι. Αλλά δεν ήταν μόνον ο κόσμος που τριγύριζε, από αίθουσα σε αίθουσα, για να δει τα υπέροχα εκθέματα, όλα ελληνικά, καταδικά μας, που δεν τα «φιλοξενούσε» ως «ξενιτεμένα», όπως άλλα ξένα επώνυμα Μουσεία τους θησαυρούς τους. Ηταν και τα ίδια τα γλυπτά, κλασικής, ελληνιστικής και ρωμαϊκής εποχής, που έμοιαζαν να χαίρονται γι’ αυτούς τους βραδινούς επισκέπτες στον κόσμο τους, και για καλό σκοπό! Πλάι πλάι, η πρόεδρος του Μουσείου Μπενάκη, κ. Αιμιλία Γερουλάνου, και ο διευθυντής, κ. Αγγελος Δεληβοριάς, μίλησαν με απλά λόγια για ένταξη αυτών των δείπνων στην όλη προσπάθεια να εγγραφούν περισσότερα μέλη του μουσείου με μία ετήσια μόνιμη συνδρομή, που αποτελεί κι αυτή ένα σταθερό βοήθημα στη λειτουργία του μουσείου. «Αν το Μουσείο Μπενάκη μπορεί να πραγματώνει τους στόχους του, αυτό οφείλεται στην αμέριστη συνδρομή όσων αναγνωρίζουν την ποιότητα του έργου που επιτελεί, όσων το εμπιστεύονται και το αγαπούν, εκδηλώνοντας έμπρακτα πάντοτε τα συναισθήματά τους με ένα μεγάλο αριθμό χορηγιών» είναι το μήνυμα του διευθυντού, κ. Αγγελου Δεληβοριά, στο καλαίσθητο έντυπο επάνω στα τραπέζια, με ολόγυρα γνωστά ονόματα της ελληνικής κοινωνίας. Δεν ήταν καθόλου «μία ακόμη κοσμική βραδιά», οι φωτογράφοι πήραν στιγμές από την όλη διάρκεια, όταν ανάμεσα στα εκθέματα, εξαίρετα φωτισμένα, οι ανοιχτές τηλεοπτικές οθόνες προβάλλουν video από τις εκδηλώσεις του Μουσείου Μπενάκη, που πραγματοποιήθηκαν χάρις σε χορηγίες. «Γιατί η δυναμική των χορηγιών εξασφαλίζει τους αναγκαίους πόρους για την εκπλήρωση του μουσειακού χρέους προς την κοινότητα με την ανάπτυξη πολιτιστικών δραστηριοτήτων, παρέχοντας ταυτόχρονα ιδανικές ευκαιρίες για την προβολή της κοινωνικής ευαισθησίας των χορηγών», όπως εξηγεί ο Αγγελος Δεληβοριάς. «Ξεκινάμε μία ακόμη πρωτοβουλία και η παρουσία σας μας δίνει δυνάμεις και τη διάθεση να συνεχίσουμε» είπε η πρόεδρος, κ. Αιμιλία Γερουλάνου, «αλλά ας τα πει καλύτερα ο Αγγελος». Οπως κι έγινε, και οι δύο στυλοβάτες του Μουσείου Μπενάκη αγκαλιάστηκαν – από τις ωραίες στιγμές της ξεχωριστής βραδιάς. «Και πότε θα ξαναγίνει ένα τέτοιο δείπνο» ρωτήσαμε, με τον νου στη νέα χρονιά 2012. «Είμαστε ανοιχτοί σε προτάσεις. Να την ορίσετε εσείς...». Η πρώτη ιδέα που μας ήρθε ήταν να ξαναγίνει στην εαρινή Ισημερία, στις 21 Μαρτίου. Και εάν έχουμε πτωχεύσει, θα ’χουμε ακόμη το Μουσείο Μπενάκη, με 5 ανοιχτά μουσεία, 4 ενεργά αρχεία και 242 ανθρώπους του να σκεφθούμε, που φροντίζουν τα 84.946 έργα τέχνης φιλοτεχνημένα από την Παλαιολιθική εποχή έως το 2011. Πτωχοί αλλά υπερήφανοι, η μοίρα των Ελλήνων... THΛEΦOΣ Σειρά πήρε και ο Παπαδημ'υλης Ο βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ Δημήτρης Παπαδημούλης, κατέθεσε ερώτηση προς τον υπουργό Πολιτισμού Παύλο Γερουλάνο, σχετικά με τα όσα έχουν γραφτεί στον τύπο, για την ενίσχυση του Μουσείου Μπενάκη με το ποσό των 3.600.000 Ευρώ. Συγκεκριμένα, ο κ. Παπαδημούλης, ειδικά σε αυτή τη δύσκολη από οικονομικής άποψης, περίοδο που διανύει η χώρα, ρωτά τον υπουργό Υπουργό Πολιτισμού και Τουρισμού σχετικά με τη χορηγία που δίνει ο ΟΠΑΠ στο Μουσείο Μπενάκη, όπου πρόεδρος είναι η μητέρα του κ. Αιμιλία Γερουλάνου. Η αδελφή του, κ. Ειρήνη Γερουλάνου, είναι διευθύντρια και… μέλος της διοικητικής επιτροπής, ο πατέρας του υπουργού, κ. Μαρίνος Γερουλάνος! Το κείμενο της επερώτησης του βουλευτή του ΣΥΡΙΖΑ Δημήτρη Παπαδημούλη, έχει ως εξής: ”Σύμφωνα με δημοσιεύμα του τύπου ο ΟΠΑΠ, στο πλαίσιο του προγράμματος των μεγάλων δράσεων για τον πολιτισμό, αποφάσισε στις 10 Φεβρουαρίου 2011, δίχως να το δημοσιοποιήσει, να ενισχύσει το Μουσείο Μπενάκη με το ποσό των 3.600.000 ευρώ, για την κάλυψη των εξόδων διοργάνωσης έκθεσης για το Βυζάντιο. Η διοργάνωση θα πραγματοποιηθεί το 2013 στις ΗΠΑ σε συνεργασία με το Υπουργείο Πολιτισμού. Ο ρόλος που διαδραματίζει το Μουσείο Μπενάκη στην προώθηση του ελληνικού πολιτισμού ασφαλώς και χρήζει οικονομικής στήριξης. Ωστόσο, το ποσό είναι πολύ μεγάλο και χωρίς προηγούμενο για τα ελληνικά δεδομένα. Το ΥΠΠΟΤ στο δελτίο τύπου που εξέδωσε μετά το δημοσίευμα αποσιώπησε ευσχήμως ότι τον κύριο λόγο στην οργάνωση της έκθεσης έχει το Μουσείο Μπενάκη και ότι στην οργανωτική Επιτροπή ο καθ’ ύλην αρμόδιος Υπουργός κ. Γερουλάνος διόρισε τη μητέρα του, Αιμιλία Γερουλάνου, πρόεδρο της διοικητικής επιτροπής του Μουσείου Μπενάκη.
Σύμφωνα με το ίδιο δημοσίευμα την εν λόγω «χορηγία» προς το Μπενάκειο επιβεβαίωσε προ ημερών και ο διευθύνων σύμβουλος της ΟΠΑΠ ΑΕ, μιλώντας για δωρεά ύψους 3,6 εκατ. ευρώ προς το Μουσείο Μπενάκη. Σημειωτέον ότι το Μουσείο Μπενάκη είναι ένα ίδρυμα που δεν δημοσιεύει ισολογισμό.
Είναι πασίγνωστο στις υπηρεσίες του ΥΠΠΟΤ ότι μουσεία και μεγάλα ιδρύματα του εξωτερικού εκλιπαρούν για αρχαιολογικές και βυζαντινές εκθέσεις και είναι διατεθειμένα να τις πληρώσουν αδρά. Πρόσφατο παράδειγμα, οι δύο εκθέσεις για τον Μεγαλέξανδρο στο μουσείο Ασμόλιαν του Πανεπιστημίου της Οξφόρδης, που οργανώθηκε με ελληνική προτροπή (εγκαινιάζεται στις 7 Απριλίου), όπως και η δεύτερη στο παρισινό Λούβρο, που θα ανοίξει τον προσεχή Οκτώβριο. Ολα τα έξοδα, ασφάλισης, μεταφοράς και έκθεσης των αντικειμένων, καλύπτονται από τα μουσεία υποδοχής των αρχαιοτήτων, ακόμη και τα έξοδα ταξιδίων, όπως και η φιλοξενία των Ελλήνων αρχαιολόγων κατά τη διάρκεια της προετοιμασίας τους. Έτσι με την σχετική ερώτηση του κ. Παπαδημούλη, ερωτάται ο αρμόδιος υπουργός: • Πότε δόθηκαν αντίστοιχες οικονομικές ενισχύσεις από τον ΟΠΑΠ σε συνεργασία με το ΥΠΠΟΤ σε μουσεία, ιδρύματα ή άλλους φορείς πολιτισμού τα τελευταία δύο χρόνια, μετά την κατάργηση του ειδικού λογαριασμού;
• Ποιοι ήταν αυτοί οι φορείς πολιτισμού, με ποια κριτήρια επιλογής δόθηκαν οικονομικές ενισχύσεις, τι ύψους και για ποια δραστηριότητα;
• Η συγκεκριμένη οικονομική ενισχυση έχει τελικά χαρακτήρα χορηγίας ή δωρεάς; Ποια η νόμιμη διαδικασία που θα ακολουθηθεί;
• Γιατί καθίσταται «νεκρό γράμμα» ο νόμος 3525/2007 περί «ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΗΣ ΧΟΡΗΓΙΑΣ» που προβλέπει κατάρτιση σύμβασης χορηγίας, έγκριση από το Συμβούλιο χορηγιών και Υπουργική απόφαση για την πολιτική πράξη μιας «ενίσχυσης» τέτοιου είδους;’. Το σήριαλ συνεχίζεται... Author: kartesios Ο ΟΠΑΠ, που εποπτεύεται από τον υπουργό Πολιτισμού, Παύλο Γερουλάνο, στηρίζει αφειδώς το Μουσείο Μπενάκη, όπου είναι πρόεδρος η Αιμιλία Γερουλάνου… Η χορηγία δόθηκε για να διοργανώσει το Μουσείο, μαζί με το ΥΠΠΟΤ (συνεργασία μάνα και γιου δηλαδή) βυζαντινή έκθεση στην Αμερική, όταν αυτές οι εκθέσεις είναι περιζήτητες και αντί να πληρώσουμε, μας πληρώνουν!!!! Εκπληκτικές συμπτώσεις, πρωτοφανείς γαλαντομίες, προνομιακές σχέσεις και μία πολιτιστική πολιτική που δεν πατάει πουθενά, αναδύονται στο βασίλειο της Δανιμαρκίας, ήτοι στο χώρο του πολιτισμού, που εποπτεύει ο εκλεκτός του πρωθυπουργού Παύλος Γερουλάνος. Η ιστορία, που έφερε για πρώτη φορά στο φως της δημοσιότητας η Κυριακάτικη Ελευθεροτυπία και για την οποία υπήρξαν απαντήσεις από την πλευρά της κυβέρνησης, είναι ενδεικτική του τρόπου με τον οποίο αντιμετωπίζουν κάποια κυβερνητικά στελέχη και την εξουσία και το χρήμα, που διαχειρίζονται. Η ιστορία είναι απλή, όσο και προκλητική: Στο Μουσείο Μπενάκη πρόεδρος είναι η μητέρα του υπουργού Πολιτισμού Αιμιλία Γερουλάνου. Το Μουσείο ανέλαβε να διοργανώσει μαζί με το υπουργείο Πολιτισμού βυζαντινή έκθεση στην Αμερική το 2013. Στην οργανωτική επιτροπή της έκθεσης έχει διοριστεί – από τον κ. Γερουλάνο – η μητέρα του υπουργού, ως πρόεδρος του Μουσείου. Έτσι λοιπόν, από δω και πέρα αρχίζουν τα παράδοξα: Πρώτο παράδοξο είναι ότι αντί την έκθεση να την αναλάβει το Βυζαντινό μουσείο – τι πιο φυσιολογικό; – την ανέλαβε το Μουσείο Μπενάκη – άσχετο! Δεύτερο παράδοξο ότι ενώ αυτές οι εκθέσεις είναι περιζήτητες και πληρώνονται από αυτούς που τις φιλοξενούν, εμείς θα πληρώσουμε κιόλας!!! Πώς θα πληρώσουμε; Ιδού το τρίτο παράδοξο: Σε καιρούς χαλεπούς, όπου κόβονται συντάξεις και διαλύονται τα πάντα λόγω έλλειψης χρημάτων, ο ΟΠΑΠ, τον οποίο εποπτεύει ο κ. Γερουλάνος, εγκρίνει χορηγία ύψους 3,6 εκατομμυρίων ευρώ!!! Τέταρτο παράδοξο, το θέμα κρατείτο περίπου μυστικό από το υπουργείο Πολιτισμού και Τουρισμού, αντί να έχει διαφημιστεί ήδη, αφού προφανώς το υπουργείο εκτιμά ως μεγάλη ιδέα και φοβερή τη σχετική πρωτοβουλία, εξ ου και έδωσε ατύπως το πράσινο φως να διατεθεί μία τόσο μεγάλη χορηγία. Αξίζει να αναφερθεί ένα παράδειγμα για το τουλάχιστον περιττό της χορηγίας σε τέτοιες εκθέσεις, οι οποίες είναι περιζήτητες και το οποίο παράδειγμα αναφέρει η εφημερίδα. Πρόσφατα διοργανώθηκε δύο εκθέσεις για τον Μεγαλέξανδρο, στην Οξφόρδη και τον Λούβρο. Η ελληνική πολιτεία δεν πλήρωσε ούτε ευρώ, αφού όλα τα έξοδα – τα πάντα – πληρώθηκαν από τα μουσεία υποδοχής. Την ίδια μάλιστα στιγμή, που ο ΟΠΑΠ χρηματοδοτεί βυζαντινή έκθεση στην Αμερική, οι επισκέπτες των δύο βυζαντινών μουσείων της χώρας μας, δεν μπορούν να δουν όλα τα εκθέματα. Αιτία; Η υπολειτουργία των μουσείων, λόγω έλλειψης χρημάτων!!! Αντί δηλαδή να δώσει ο ΟΠΑΠ χρήματα στα εδώ μουσεία για να λειτουργήσουν σωστά και να δεχθούν επισκέπτες – και τουρίστες, αν αυτό λέει κάτι στον αρμόδιο υπουργό Τουρισμού – τα δίδει για μία έκθεση στην Αμερική, χωρίς να είναι αναγκαία η συγκεκριμένη χρηματοδότηση. Δεν είναι για αυτή καθαυτή την έκθεση, αλλά ο κ. Γερουλάνος ίσως ξέρει καλύτερα και περισσότερα από τους κοινούς θνητούς…

Δεν υπάρχουν σχόλια: