3/04/2012

Αν ζούσε ο Ιόλας θα ζητούσε τη Δωρεά του πίσω...

Αν ζούσε ο Αλέξανδρος Ιόλας θα ζητούσε τη Δωρεά του πίσω. Απο τον Νίκο Σταθούλη Τα καμώματα του Παύλου Γερουλάνου στο χώρο του πολιτισμού, δεν έχουν προηγούμενο.Ενα κρατικοδίαιτο Μουσείο με οινονομικά και στεγαστικά προβλήματα, δίχως πάθος, δίχως νεύρο, πάει να καρπωθεί τον οραματισμό και το πάθος της ιδιωτικής πρωτοβουλίας.Το Κρατικό Μουσείο μονο απο κονδύλια σχεδον μόνο γνώριζε την ώρα που το Μακεδονικό Μουσείο έκανε το όνειρο πράξη. Τον περασμένο Ιούλιο, ηταν φήμες..."Παρόλο που δεν έχει υπάρξει έως τώρα καμία επιβεβαίωση αυτών των φημών, δεν υπάρχει και διάψευσή τους, με αποτέλεσμα την ένταση της ανησυχίας για το τι θα συμβεί τους επόμενους μήνες. Και δεν είναι αδικαιολόγητη αυτή η ανησυχία, αφού μια συνένωση χωρίς να ληφθεί υπόψη η ιστορία του Μακεδονικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης, η φυσιογνωμία του και η προσφορά του στα τόσα χρόνια λειτουργίας του, θα σήμαινε και το σβήσιμο των ονείρων όσων ρομαντικών όπως τους χαρακτήριζαν τότε είχαν αποφασίσει την ίδρυσή του, αλλά και των ονείρων όσων με κόπους το κράτησαν ζωντανό και όσων εξακολουθούν να το στηρίζουν. Είναι άγνωστη η πηγή των ψιθύρων και οι στόχοι που μπορεί να εξυπηρετούν. Αλλά είναι δυνατόν στο πλαίσιο των ρυθμίσεων που επιτάσσει η ψυχρή λογική των λογιστικών βιβλίων να ακυρώνεται μια ιστορία τόσων χρόνων;" Ηδη όμως απο τον περασμένο Ιούλιο οι αντιδράσεις στη πόλη ήταν ανησυχητικές. "Η ΥΦΑΝΕΤ ΚΑΙ ΠΑΛΙ ΣΤΟ ΠΡΟΣΚΗΝΙΟ Οι ισχυρές αμφιβολίες και τα ερωτηματικά που προκάλεσαν οι δηλώσεις του υφυπουργού Πολιτισμού Η ΥΦΑΝΕΤ εμφανίστηκε αιφνιδιαστικά στο προσκήνιο τις προηγούμενες ημέρες, προκαλώντας ερωτηματικά ακόμη και στους αρμόδιους του Κρατικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης, το οποίο προβλέπεται να στεγαστεί εκεί, όταν ολοκληρωθούν οι εργασίες διαμόρφωσης των κτιριακών εγκαταστάσεων και του περιβάλλοντος χώρου, κατά τρόπο ώστε να αναδειχθεί σε ένα σύγχρονο μεγάλο Μουσείο. Και λέω αιφνιδιαστικά, γιατί τα τελευταία χρόνια η μοναδική σχεδόν αναφορά στο εντυπωσιακό βιομηχανικό συγκρότημα περνούσε μέσα από τις ανακοινώσεις και τις δραστηριότητες της «Φάμπρικα Υφανέτ» της κατάληψης δηλαδή , που οργάνωνε εκεί διάφορες εκδηλώσεις, κινηματογραφικές προβολές, εκθέσεις, θεατρικές παραστάσεις και κυρίως συζητήσεις. Είχε σχεδόν λησμονηθεί ότι το Υπουργείο Πολιτισμού είχε αγοράσει το βιομηχανικό συγκρότημα, ήδη από το 2006, αφού το ΚΑΣ είχε γνωμοδοτήσει υπέρ της αγοράς «για την στέγαση του Κρατικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης, πωλητηρίου του ΤΑΠ και άλλων πολιτιστικών λειτουργιών», με το ποσόν των 10.2 εκατομμυρίων ευρώ. Ακόμη περισσότερο ,είχε προ πολλού μάλιστα λησμονηθεί ,ότι όταν ο Δήμος Θεσσαλονίκης οργάνωσε Ημερίδα με θέμα την ίδρυση Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης το 1985, πριν από 35 δηλαδή χρόνια, στην Θεσσαλονίκη, η ΥΦΑΝΕΤ αναφέρθηκε ως μία από τις κεντρικές επιλογές στέγασής του. Και ακόμη την ίδια τύχη είχε και η πρωτοβουλία της Πολιτιστικής Πρωτεύουσας να εντάξει στο Πρόγραμμα έργων της, την αγορά και μετατροπή του συγκροτήματος σε Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης, υπόθεση που δεν είχε προχωρήσει λόγω των μεγάλων και σύνθετων προβλημάτων (πολεοδομικών, κλπ) που καθιστούσαν την εξέλιξη δυσχερή, παρά την βούληση και της Εθνικής Τραπέζης στην ιδιοκτησία της οποίας ανήκε το εγκαταλειμμένο βιομηχανικό συγκρότημα. Κάθε φορά που η «Φάμπρικα ΥΦΑΝΕΤ» ανακοίνωνε κάποια εκδήλωσή της ,όσοι γνώριζαν την προϊστορία του συγκροτήματος αναρωτιόταν ποια ήταν , αν υπήρχε, η βούληση του ΥΠΠΟ και τα σχέδια του για την ολοκλήρωση αυτού του μεγάλου έργου. Και αιφνιδιαστικά ο υφυπουργός Πολιτισμού και Τουρισμού, απαντώντας σε ερώτηση της βουλευτού Εύας Καϊλή, δηλώνει σε έγγραφη απάντησή του στην Βουλή ,ότι «η στέγαση του Κρατικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης στο πρώην εργοστάσιο της ΥΦΑΝΕΤ αποτελεί μία από τις κύριες προτεραιότητες Υπουργείου Πολιτισμού και Τουρισμού για την πόλη της Θεσσαλονίκης», αιφνιδιάζοντας ακόμη και τους αρμόδιους του Μουσείου, που δηλώνουν άγνοια του γεγονότος, πόσο μάλλον ως της «κεντρικής προτεραιότητας» του, για το ΥΠΠΟΤ. Αυτό τουλάχιστον προέκυψε από την σχετική απάντηση της Προέδρου του Δ.Σ. του ΚΜΣΤ κ. Κατερίνας Κοσκινά, όταν ρωτήθηκε σχετικά: «Είναι αυτονόητο και προφανές ότι το υπουργείο ενδιαφέρεται για την μεταστέγαση του μουσείου στην ΥΦΑΝΕΤ. Εμείς πάντως δεν έχουμε λάβει καμιά ενημέρωση από το ΥΠΠΟΤ» Για να προσθέσει χαρακτηριστικά «Εφ όσον πάντως οι διαδικασίες ξεκινήσουν και προκηρυχθεί ο διεθνής διαγωνισμός για την αποκατάσταση του κτιρίου, η ολοκλήρωση του τεχνικού έργου θα αργήσει. Πρόκειται για project μεγάλο και χρονοβόρο και στο μεταξύ το ΚΜΣΤ είναι διαρκώς σε αναζήτηση προσωρινής στέγης στο κέντρο της Θεσσαλονίκης», επαναφέροντας στο προσκήνιο την παλαιότερη δήλωσή της ότι το ΚΜΣΤ πρέπει να αναζητήσει στέγη στο κέντρο της πόλης. Μια δήλωση που προκάλεσε τότε ερωτηματικά , τόσο γιατί έδειχνε να αφήνει στο περιθώριο του ενδιαφέροντος της ηγεσίας του ΚΜΣΤ την υπόθεση ΥΦΑΝΕΤ, όσο και γιατί ,για όσους τουλάχιστον γνωρίζουν τα πράγματα, η εξεύρεση χώρου τέτοιων δυνατοτήτων και διαστάσεων, για την μεταφορά του ΚΜΣΤ από το συγκρότημα των ΛΑΖΑΡΙΣΤΩΝ, είναι σχεδόν εκτός πραγματικότητας, ανεξάρτητα από τα επιχειρήματα που υποστηρίζουν την ιδέα και δεν είναι χωρίς σημασία. Είναι γνωστό άλλωστε ότι το ΚΜΣΤ κατέχει ήδη έναν από τους «πολιτιστικούς χώρους» , που διαμορφώθηκαν στον πρώτο προβλήτα του Λιμανιού, όπου στεγάζει δράσεις του Κέντρου Σύγχρονης Τέχνης και της Μπιενάλε. Η οποία Μπιενάλε όπως επίσης είναι γνωστό στεγάζεται τα τελευταία χρόνια, σε όλους σχεδόν τους κεντρικούς πολιτιστικούς χώρους ,στο πλαίσιο της κίνησης των «5 Μουσείων», και των αρχαιολογικών υπηρεσιών, όπως άλλωστε θα κάνει και εφέτος. Αυτή η επιδίωξη του ΚΜΣΤ να «εισβάλει» στο κέντρο της πόλης θα προκάλεσε πιθανόν και ένα «από το πουθενά» δημοσίευμα καθημερινής εφημερίδας ,για φήμες που κυκλοφόρησαν τον τελευταίο καιρό περί συγχωνεύσεων των δύο Μουσείων Σύγχρονης Τέχνης, του Μακεδονικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης, που στεγάζεται σε ιδιόκτητο χώρο στο κέντρο της ΔΕΘ και του Κρατικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης, που στεγάζεται στους Λαζαριστές και το Λιμάνι. Το σχετικό δημοσίευμα έκανε αναφορά στην ανησυχία των στελεχών και των ιθυνόντων του Μακεδονικού Μουσείου , ότι δεν μπορεί «η ψυχρή λογική των λογιστικών βιβλίων να ακυρώνει μια ιστορία τόσων χρόνων». Οι φήμες φυσικά θα μπορύσαν να έχουν μια βάση ξεκινώντας τόσο από τα συνεχή και μεγάλα οικονομικά προβλήματα που αντιμετωπίζει τα τελευταία χρόνια το Μακεδονικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης, την γενική οικονομική συγκυρία και φυσικά την δημόσια δήλωση της προέδρου του ΚΜΣΤ, ότι το Κρατικό Μουσείο επιδιώκει να εξασφαλίσει για την στέγαση των δραστηριοτήτων του , χώρο στο «Κέντρο»… Εν τούτοις καμιά συνέχεια δεν δόθηκε στο δημοσίευμα, αλλά δεν υπήρξαν και δηλώσεις διάψευσης, από καμιά τις δύο αναφερόμενες πλευρές. Γεγονός που τροφοδότησε την παλιά ιστορία για την συγχώνευση των δύο Μουσείων, που είχε όντως ξεκινήσει κατά την περίοδο ,λίγο πριν από την υιοθέτηση του «Πολιτιστικού κεκτημένου» της πόλης, όπως αυτό διαμορφώθηκε από τις πρωτοβουλίες της Πολιτιστικής Πρωτεύουσας, από τον τότε υπουργό Πολιτισμού και την μετά λίγο χρόνο επίσημη ίδρυση του Κρατικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης, ταυτόχρονα την ίδρυση του Εθνικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης στην Αθήνα, αλλά και άλλων πολιτιστικών φορέων όπως του Μουσείου Φωτογραφίας, του Μουσείου Κινηματογράφου, της Όπερας Θεσσαλονίκης κλπ. Την περίοδο εκείνη είχαν γίνει όντως σχετικές συζητήσεις, που στηρίζονταν στην ιστορία του ΜΜΣΤ, τις συλλογές του, τα πρόσωπα που πρωταγωνίστησαν για πολλά χρόνια ώστε η Σύγχρονη Τέχνη να εμφανιστεί στην Θεσσαλονίκη και να διαμορφώσει ένα περιβάλλον και ένα κοινό , ευαισθητοποιημένο και απαιτητικό.. Ή συζήτηση αφορούσε την δυνατότητα εξεύρεσης τρόπων ώστε η «συγχώνευση» να εξασφαλίζει την ιστορία ,να αξιοποιεί την εμπειρία, την αυτόνομη παρουσία της εντυπωσιακής συλλογής και τον ρόλο των προσώπων που πρωταγωνίστησαν επί χρόνια στην ίδρυση και κατοχύρωση του Μακεδονικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης, ως ενός εκ των σημαντικότερων πολιτιστικών οργανισμών της Θεσσαλονίκης. Τελικά οι σχετικές διαβουλεύσεις δεν καρποφόρησαν, όπως δεν καρποφόρησε και η πρόβλεψη του νομοθέτη, που εντάχθηκε στον ιδρυτικό Νόμο του ΚΜΣΤ, και προέβλεπε ότι στην συνέχεια τα δύο Μουσεία θα αναζητούσαν και θα διαμόρφωναν ένα «status» συνεργασίας και κοινής πορείας, παρά τις προσπάθειες που καταβλήθηκαν. Και έτσι κάνοντας καταχρηστική πιθανόν χρήση του γνωστού «δεν υπάρχει καπνός χωρίς φωτιά» δεν αποκλείεται να υπήρξαν και πάλι κάποιες σχετικές συζητήσεις με υποστηρικτές και αντιπάλους της ιδέας, μια και οι δύο όροι που αναφέρθηκαν , τα οικονομικά δηλαδή προβλήματα του ΜΜΣΤ και η επιθυμία των ιθυνόντων του ΚΜΣΤ να κατεβούν στο κέντρο της πόλης, πιθανόν να συνιστούσαν ένα νέο περιβάλλον, προς την κατεύθυνση κάποιας μορφής «συνεργασίας» . Και η μία και η άλλη πληροφορία διαμόρφωσαν ένα θολό τοπίο, καθώς δεν ανέδειξαν κάποια σαφή πειστικά και δεσμευτικά δεδομένα ,όσον αφορά τις προθέσεις του ΥΠΠΟΤ για την ΥΦΑΝΕΤ, ούτε και δόθηκαν κάποιες απαντήσεις, ούτε και υπήρξαν οποιεσδήποτε διαψεύσεις ,για το ενδεχόμενο «συγχώνευσης» , ή «συνεργασίας» των δύο Μουσείων. Το βέβαιο πάντως είναι ένα. Το εγχείρημα για την στέγαση του ΚΜΣΤ στην ΥΦΑΝΕΤ, θα έχει πολλαπλές επιπτώσεις , όχι μόνο καλλιτεχνικές και πολιτιστικές, αλλά και αναπτυξιακές καθώς η παρουσία ενός τόσο μεγάλου και δυναμικού πολιτιστικού οργανισμού στην περιοχή της ΥΦΑΝΕΤ, η ανάπλαση του οικοπέδου των 11.668 τ.μ και των κτιρίων συνολικού εμβαδού 16.350 τ.μ. σε συνδυασμό με τις διαμορφώσεις στο χείμαρρο της περιοχής, ασφαλώς θα αποτελέσουν έργο εντυπωσιακών διαστάσεων και επιπτώσεων στην ποιότητα ζωής μιας ολόκληρης περιοχής. Δεν είναι μάλιστα χωρίς σημασία, ότι το σχετικό αίτημα έχει επανειλημμένα προβληθεί από τους κατοίκους . Πρόκειται άλλωστε για γνωστή πρακτική που έχει εφαρμοστεί σε πολλές μεγάλες πόλεις του εξωτερικού, με πρωτοβουλίες κυρίως των κορυφαίων πολιτικών παραγόντων, αλλά και στρατηγικών σχεδίων ανάπλασης μεγάλων και υποβαθμισμένων, ή σε παρακμή αστικών περιοχών. Υ.Γ. Και κάτι ακόμη. Έμμεσα σχετικό, μια και προκύπτει από την πρόσφατη απόφαση του ΚΑΣ να επιτρέψει την φιλοξενία κάποιων από τους καλλιτέχνες της 3ης Μπιενάλε Σύγχρονης Τέχνης του Κρατικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης στους χώρους του Επταπυργίου. Η αναφορά στο σκεπτικό της απόφασης ότι τα κελιά της απομόνωσης, παραχωρούνται για πρώτη φορά σε φιλοξενία πολιτιστικών δράσεων, μου θυμίζει εκείνη την ελληνική φαντάζομαι πρωτοτυπία ,να γίνονται συχνά στην χώρα γεγονότα «για πρώτη φορά» όταν έχουν προηγηθεί όχι μια αλλά πολλές φορές τα ίδια γεγονότα, στους ίδιους χώρους κλπ. Να θυμίσω κατ αρχήν ότι με έγκριση της Μελίνας Μερκούρη , το ΚΘΒΕ , με Καλλιτεχνικό Διευθυντή τον Δημήτρη Μαρωνίτη, παρουσίασε τον Σεπτέμβριο του 1990, πριν δηλαδή από 20 και χρόνια την παράσταση «Οράματα και Θάματα- Μακρυγιάννης Στρατηγός» ,σε μία από τις αυλές των κτιρίων των φυλακών , εγκαινιάζοντας έτσι την χρήση των χώρων για πολιτιστικές εκδηλώσεις και αργότερα ακολούθησαν και άλλες , ιδίως στην χρονιά της Πολιτιστικής Πρωτεύουσας , αλλά και στην συνέχεια. Ειδικά για τα κελιά της απομόνωσης λησμονείται , ή αγνοείται στην απόφαση του ΚΑΣ ,ότι ήδη από το 2004, φιλοξενήθηκαν στα κελιά της απομόνωσης δύο από τους καλλιτέχνες , που έλαβαν μέρος στις εικαστικές εκδηλώσεις του Προγράμματος «Νέοι Δημιουργοί των Βαλκανίων-Παραλλαγές σε ένα βαλκανικό χώρο», που είχε οργανώσει η Πολιτιστική Ολυμπιάδα." Αναρτήθηκε από Σαλπιστης Δημητριο Τα δημοσιεύματα συνεχίζουν αλλά το αυτί του Γερουλάνου δεν ιδρώνει... Δεν ακούει τίπιοτα... ΜΕ ΤΗ ΝΕΑ ΕΓΚΥΚΛΙΟ ΠΟΥ ΚΑΤΕΤΕΘΗ ΧΘΕΣ ΣΤΗ ΒΟΥΛΗ ΥΠΟΛΟΓΙΖΕΤΑΙ ΟΤΙ ΘΑ ΒΡΕΘΕΙ ΣΤΟΝ ΠΑΓΚΟ ΤΟ 10% ΤΟΥ ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΥ ΤΟΥΛΑΧΙΣΤΟΝ 20 ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΩΝ ΦΟΡΕΩΝ Της ΙΩΑΝΝΑΣ ΚΛΕΦΤΟΓΙΑΝΝΗ Σε εργασιακή εφεδρεία τίθεται σύσσωμος ο πολιτισμός, βάσει της εγκυκλίου που κατετέθη χθες στη Βουλή από τον ειδικό γραμματέα των ΔΕΚΟ του υπουργείου Οικονομικών, Γ. Κυριακού. Σαρώνει τους πάντες και τα πάντα: Εθνική Λυρική Σκηνή, Εθνικό Θέατρο, Εθνικό Κέντρο Βιβλίου, Εθνικό Κέντρο Σύγχρονης Τέχνης, Εθνικό Ιδρυμα Ερευνών, Οργανισμό Ανέγερσης Νέου Μουσείου Ακρόπολης, Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου, Ελληνικό Φεστιβάλ, Θεατρικό Μουσείο, Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος, Κρατικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης, Μακεδονικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης, Μουσεία Βορρέ, Λαλαούνη, Φυσικής Ιστορίας – Γουλανδρή, Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης, Μέγαρο Μουσικής Αθηνών και Θεσσαλονίκης, Οπερα Θεσσαλονίκης και Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης. Με τη νέα εγκύκλιο υπολογίζεται ότι θα βρεθεί στον «πάγκο » το 10% του προσωπικού των φορέων αυτών. Οσοι εξ αυτών απασχολούν περισσότερους από 100 εργαζομένους θα μπουν σε «πρόγραμμα αξιολόγησης» από εξωτερικούς συμβούλους, οι οποίοι θα αποφανθούν για την τύχη τους σε χρονικό διάστημα δύο μηνών. Οι πρώτες πληροφορίες για την εγκύκλιο είχαν διαρρεύσει μήνες νωρίτερα και επιβεβαιώθηκαν προφορικά, χωρίς λεπτομέρειες, στις υπουργικές ανακοινώσεις στη ΔΕΘ. Αμέσως ανησυχία κυρίευσε τους εργαζομένους. Ολοι γνώριζαν ότι αργά ή γρήγορα θα τους έπαιρνε η… μπάλα. Η ελπίδα όμως πεθαίνει τελευταία. Φαίνεται ότι… απέθανε οριστικά με τη χθεσινή εγκύκλιο που στην πραγματικότητα αφορά όλη την Ελλάδα. Το θέμα είναι ένα: θα «θυσιαστεί» αξιοκρατικά το «πλεονάζον» προσωπικό ή θα δουν την πόρτα χρήσιμοι υπάλληλοι, επειδή έτυχε η σύμβασή τους να έχει συγκεκριμένο χαρακτήρα και ο μισθός τους να είναι ενός άλφα ποσού; Ποιος θα κρίνει ποιοι θα μπουν σε εργασιακή εφεδρεία και θα λαμβάνουν, για ένα χρόνο το 60% του μισθού τους και μετά την παρέλευση χρόνου εφ’ όσον δεν έχουν απορροφηθεί από το Δημόσιο ή τον ΟΑΕΔ θα καταλήξουν στο ταμείο ανεργίας; Κριτήρια Με ποια κριτήρια θα αποφασιστεί ποιος πλεονάζει, π.χ. από το Εθνικό Θέατρο, δηλαδή από τα περίπου 130 άτομα προσωπικό με συμβάσεις αορίστου χρόνου, από τα 100 ορισμένου χρόνου και τους ηθοποιούς που είναι όλοι ορισμένου χρόνου; Σε μια θεατρική μηχανή υπάρχει μετρητής απόδοσης; Ιδίως στην τέχνη του ηθοποιού, αποκεφαλίζεται εύκολα το «πλεονάζον» μέρος; Πλεονάζον σε τι; Σε έλλειψη ταλέντου; «Μου φαίνεται εντελώς παράλογη η εγκύκλιος», δήλωσε στην «Ε» ο πρόεδρος του Μακεδονικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης, Ντένης Ζαχαρόπουλος, που αναρωτιέται: «Ποιοι είναι πλεονάζον προσωπικό στα μουσεία, που όλοι γνωρίζουμε ότι τους λείπει προσωπικό; Είναι σαν να πάμε να κόψουμε το γερό πόδι, ενώ το άλλο έχει γάγγραινα. Είναι τόσο ηχηρά αυτά που εμείς καλή τη πίστη πληρώνουμε ως πολίτες. Η αντήχηση της σφαλιάρας στο δικό μας σβέρκο ακούγεται». Μάλιστα, θεωρεί ότι πρόκειται περί λάθους που το Μακεδονικό Μουσείο εντάχθηκε στην εγκύκλιο, αφού «είμαστε ένα ίδρυμα και όχι δημόσιοι υπάλληλοι». Ποιος θα αντιδρούσε, αλήθεια, σε μια πραγματική εξυγίανση που θα σήμαινε την πάταξη της αργομισθίας; Αυτό όμως θα συμβεί; «Λένε θα προσλάβουν εταιρείες συμβούλων επιλογής προσωπικού που θα εισηγηθούν για το πλεονάζον προσωπικό στο ΑΣΕΠ, το οποίο θα κρίνει βάσει και των κοινωνικών κριτηρίων», σχολιάζει ο επικεφαλής του Σωματείου των εργαζομένων του Εθνικού Θεάτρου Μάκης Σπετσιέρης, ο οποίος σπεύδει να αναζητήσει στα αρμόδια υπουργεία «περισσότερα στοιχεία, για να δούμε τι πραγματικά γίνεται και τι μας περιμένει», ενώ την Παρασκευή έχει συγκαλέσει το σωματείο σε συνέλευση. «Να μας πουν καθαρά ποιος θα κρίνει το πλεονάζον προσωπικό. Αυτό που πάνε να κάνουν φαίνεται εκτός λογικής και πραγματικότητας. Μπορεί κάποιος που έχει σπουδάσει διοίκηση επιχειρήσεων να έρθει να κρίνει αν κάνει κάποιος για το θέατρο; Ειδικά, τον ηθοποιό; Είναι παραλογισμός! Ολα γίνονται απότομα. Κι εμείς ως σωματείο εκφράζουμε σοβαρή επιφύλαξη». Αν καθίσει μέρος του προσωπικού στον… εφεδρικό πάγκο, ενώ έχει αρχίσει η σεζόν, τότε, «θα ανατραπούν όλα, και πρωτίστως ο προγραμματισμός μας», προσθέτει ο ίδιος. «Γιατί όμως τον αποδέχτηκαν στα αρμόδια υπουργεία; Γιατί ενέκριναν τον προϋπολογισμό; Για να τον τινάξουν τελευταία στιγμή στον αέρα;». Στον αέρα θα βρεθεί και ο προγραμματισμός του ΚΘΒΕ λέει ο καλλιτεχνικός διευθυντής του, Σωτήρης Χατζάκης, ο οποίος δηλώνει «ξαφνιασμένος». «Η χώρα είναι σε κατάσταση εκτάκτου ανάγκης». «Αντιλαμβανόμαστε τα μέτρα που πρέπει να λάβει το υπουργείο, αλλά πρέπει να λάβει υπόψη του και τον ιδρυτικό Νόμο του θεάτρου και κυρίως το γεγονός ότι αυτή τη στιγμή βρισκόμαστε στο ξετύλιγμα μιας δραστηριότητας που αφορά συγκεκριμένη επιχορήγηση και συγκεκριμένο προσωπικό (καλλιτεχνικό, διοικητικό, τεχνικό και βοηθητικό). Αν συμβεί αυτό που διαφαίνεται μιλάμε για αναπροσαρμογή την τελευταία στιγμή του καλλιτεχνικού έργου μας, άρα διακοπή συμβολαίων, απώλειες χρημάτων που έχουν ήδη καταβληθεί κ.ο.κ. Καλό θα ήταν να ενημερωθούμε, με σεβασμό στην κατάσταση της χώρας, αλλά και στους ανθρώπων των θεάτρων μας». Και η Λυρική Σκηνή δεν έχει ακόμα λάβει κάποια επίσημη ενημέρωση για το επερχόμενο «ξεσκαρτάρισμα» των περίπου 460 ατόμων του προσωπικού της, που είναι υπάλληλοι μόνιμοι, αορίστου και ορισμένου χρόνου. «Πριν λάβουμε μια επίσημη ενημέρωση θα ήταν επικίνδυνη και άκαιρη οποιαδήποτε δήλωση», λένε σκεπτικοί οι ιθύνοντες της ΕΛΣ. Ολοι, πάντως, οι φορείς βρίσκονται σε αναμμένα κάρβουνα, γνωρίζοντας ότι οι περισσότεροι δημόσιοι φορείς οδεύουν ολοταχώς προς την κατάργηση ή τη συγχώνευσή τους. Ηδη στο χώρο του πολιτισμού το πολυνομοσχέδιο του Ιουλίου (έχει ήδη ψηφιστεί), καταργεί το ΕΚΕΘΕΧ, συγχωνεύει την Οπερα Δωματίου Θεσσαλονίκης και λύει τον Οργανισμό Προβολής Ελληνικού Πολιτισμού (ΟΠΕΠ). «Καθυστερήσεις μισθών» * Εξάλλου, οι εργαζόμενοι του ΚΘΒΕ με χθεσινή επιστολή τους καταγγέλλουν «τραγικές καθυστερήσεις» στην καταβολή των μισθών και των λοιπών δεδουλευμένων και ζητάνε επιτακτικά από το ΥΠΠΟ, τη διοίκηση και τη διεύθυνση του ΚΘΒΕ να δοθεί τέλος «στο καθεστώς αυτής της εκκρεμότητας», να μην επαναληφθεί καθυστέρηση στη μισθοδοσία των εργαζομένων και να καταβληθούν άμεσα οι πρόσθετες αμοιβές που οφείλονται από τον Φεβρουάριο. «Το κοινό της Βόρειας Ελλάδας στηρίζει έμπρακτα το Κρατικό Θέατρο. Ας κάνει το ίδιο και η πολιτεία», καταλήγουν στην ανακοίνωσή τους. Ξεκινά άμεσα το μέτρο της εργασιακής εφεδρείας, με τουλάχιστον 3.500 εργαζομένους να εντάσσονται στο μέτρο, στην πρώτη φάση, ενώ θα ακολουθήσει και δεύτερη φάση όπου θα αξιολογηθεί το σύνολο του προσωπικού για τους φορείς που έχουν πάνω από 100 εργαζόμενους. Με εγκύκλιο που απέστειλε χθες ο Ειδικός Γραμματέας ΔΕΚΟ, Γιώργος Κυριακός, στις διοικήσεις 151 επιχειρήσεων και φορέων του Δημοσίου τους ζητείται να συντάξουν μέχρι τις 26 Σεπτεμβρίου τη λίστα με το 10% τουλάχιστον του προσωπικού που μπορεί εν δυνάμει να τεθεί σε καθεστώς εργασιακής εφεδρείας. «Προτεραιότητα» σε αυτή τη λίστα θα έχουν όσοι έχουν θεμελιώσει συνταξιοδοτικό δικαίωμα, όσοι έχουν φτάσει σε συντάξιμη ηλικία και όσοι έχουν χαμηλά τυπικά προσόντα. Όπως τονίζεται στην εγκύκλιο, οι αμέσως επόμενοι, αν δεν επαρκεί το προσωπικό ώστε να φτάσει το επιθυμητό 10%, θα είναι κατά προτεραιότητα εργαζόμενοι γενικών διοικητικών καθηκόντων και υπάλληλοι σε τμήματα διοικητικής μέριμνας, γραμματειακής υποστήριξης κ.λπ. Σε δεύτερη φάση, εάν η ΔΕΚΟ απασχολεί περισσότερους από 100 εργαζομένους, το σύνολο των υπολοίπων υπαλλήλων θα τεθεί σε διαδικασία αξιολόγησης, με την υποστήριξη εξωτερικών συμβούλων, οι οποίοι θα προσληφθούν με ευθύνη του φορέα και θα τελούν υπό την εποπτεία του ΑΣΕΠ. Η πρόσληψη των εξωτερικών συμβούλων θα πρέπει να έχει ολοκληρωθεί εντός ενός μήνα και το πόρισμα των εργασιών τους να έχει ολοκληρωθεί εντός δύο μηνών από σήμερα. Με βάση το πόρισμα, θα ενταχθεί συμπληρωματικά στην «εργασιακή εφεδρεία» επιπλέον προσωπικό. Για τις επιχειρήσεις που έχουν πάνω από 100 εργαζόμενους προσωπικό όπως ο ΟΣΕ και η ΕΡΤ, θα πρέπει σε πρώτη φάση να συντάξουν κατάσταση με το 10% του προσωπικού τους που θα ενταχθεί σε καθεστώς εργασιακής εφεδρείας, και στη συνέχεια το σύνολο του προσωπικού, θα αξιολογηθεί και πιθανότατα θα υπάρξει και νέος κατάλογος για τους προς ένταξη στην εργασιακή εφεδρεία εργαζομένους. Εντός των προσεχών ημερών αναμένεται να εκδοθεί το Προεδρικό Διάταγμα από το υπουργείο Μεταρρύθμισης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης με το οποίο θα προσδιοριστεί και θα τεθεί σε ισχύ η διαδικασία μέσω της οποίας το ΑΣΕΠ θα συντάξει τις λίστες του πλεονάζοντος προσωπικού των ΝΠΙΔ του ευρύτερου δημόσιου τομέα. Η μαύρη λίστα με τους 151 φορείς • HELEXPO A.E. • Invest in Greece (πρώην ΕΛΚΕ) Α.Ε. • ΑΕΔΑΚ Ανώνυμος Εταιρεία Διαχειρίσεως Αμοιβαίων Κεφαλαίων Ασφαλιστικών Οργανισμών • «Αθηνά» Ερευνητικό Κέντρο Καινοτομίας στις Τεχνολογίες της Πληροφορίας, των Επικοινωνιών και της Γνώσης (πρώην ΚΕΤΕΠ) • Αθηναϊκό Πρακτορείο Ειδήσεων – Μακεδονικό Πρακτορείο • Αλεξάνδρεια Ζώνη Καινοτομίας ΑΕ • Α.Ε. Διώρυγας Κορίνθου • ΑΕΜΥ Α.Ε. – Ανώνυμη Εταιρεία Μονάδων Υγείας • Αττικό Μετρό Α.Ε. • Γαία ΟΣΕ Α.Ε. • Δημόσια Επιχείρηση Ανέγερσης Νοσηλευτικών Μονάδων Α.Ε. • Διεθνής Εκθεση Θεσσαλονίκης Α.Ε. • Εγνατία Οδός ΑΕ • Eβραϊκό Μουσείο της Ελλάδος • Εθνική Λυρική Σκηνή • Εθνικό Δίκτυο Ερευνας και Τεχνολογίας Α.Ε. • Εθνικό Θέατρο • Εθνικό Ιδρυμα Αγροτικής Ερευνας • Εθνικό Ιδρυμα Ερευνών • Εθνικό Κέντρο Βιβλίου • Εθνικό Κέντρο Ερευνας και Τεχνολογικής Ανάπτυξης • Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης • Εθνικό Σύστημα Διαπίστευσης Α.Ε. • Eθνικό Ταμείο Επιχειρηματικότητας και Ανάπτυξης (ΕΤΕΑΝ) • Ειδικό Ταμείο Οργάνωσης Συναυλιών Κρατικής Ορχήστρας • Ειδικός παιδικός σταθμός «Η ΑΓΙΑ ΜΑΡΙΝΑ» Καβάλας • Ελληνικά Αμυντικά Συστήματα Α.Ε. • Ελληνικά Τουριστικά Ακίνητα Α.Ε. • Ελληνικές Αλυκές Α.Ε. • Ελληνική Αεροπορική Βιομηχανία Α.Ε. • Ελληνική Βιομηχανία Οχημάτων Α.Β.Ε. • Ελληνική Εταιρεία Προστασίας & Αποκατάστασης Αναπήρων Παίδων Αθηνών • Ελληνική Εταιρεία Διαχείρισης Δικαιωμάτων Πνευματικής και Βιομηχανικής Ιδιοκτησίας Ελληνικού Δημοσίου Α.Ε. • Ελληνική Ραδιοφωνία Τηλεόραση Α.Ε. • Ελληνικό Ινστιτούτο Παστέρ • Ελληνικό Κέντρο Αργιλλομάζης Α.Ε. • Ελληνικό Κέντρο Αργυροχρυσοχοΐας Α.Ε. • Ελληνικό κέντρο για την ψυχική υγεία & θεραπεία του παιδιού & της οικογενείας «ΤΟ ΠΕΡΙΒΟΛΑΚΙ» • Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου Α.Ε. • Ελληνικό Κέντρο Ψυχικής Υγιεινής και Ερευνών • Ελληνικό Φεστιβάλ Α.Ε. • Ελληνικός Οργανισμός Γάλακτος και Κρέατος • Ελληνικός Οργανισμός Εξωτερικού Εμπορίου Α.Ε. (ΟΠΕ Α.Ε.) • Ελληνικός Οργανισμός Επιχειρήσεων και Χειροτεχνίας Α.Ε. • Ελληνικός Οργανισμός Τυποποίησης Α.Ε. • Ενωση γονέων νοητικώς υστερούντων ατόμων Κέντρο κοινωνικής φροντίδας Α.Ν.Υ. Λαγονησίου «ΣΤΕΓΗ ΤΗΣ Ε.Γ.Ν.Υ.Α.» • Επαγγελματική Κατάρτιση Α.Ε. • Επιστημονικό Πάρκο Πατρών • Εργα ΟΣΕ (θυγατρική ΟΣΕ) Α.Ε. • Εργαστήρι «ΠΑΝΑΓΙΑ ΕΛΕΟΥΣΑ» • Ερευνητικό Κέντρο Βιοϊατρικών Επιστημών Αλ. Φλέμιγκ • Ερευνητικό Πανεπιστημιακό Ινστιτούτο Ψυχικής Υγιεινής • Ερευνητικό Κέντρο Βιολογικών Υλικών Α.Ε. • Εταιρεία σπαστικών Β. Ελλάδας • Εταιρεία Ανάπτυξης Αλιείας Α.Ε. (ΕΤΑΝΑΛ Α.Ε.) • Εταιρεία Βιομηχανικής Ερευνας και Τεχνολογικής Ανάπτυξης Μετάλλων Α.Ε. (ΕΒΕΤΑΜ Α.Ε.) • ΕΔΕΚΤ – ΑΕΠΕΥ Α.Ε. • Εταιρεία κοινωνικής ψυχιατρικής & ψυχικής υγείας • Εταιρεία Τεχνολογικής Ανάπτυξης Κεραμικών & Πυρίμαχων Α.Ε. • Εταιρεία Τεχνολογικής Ανάπτυξης Κλωστοϋφαντουργίας, Ενδυσης, Ινών Α.Ε. • Εταιρεία Βιομηχανικής Ερευνας και Τεχνολογικής Ανάπτυξης Βιομηχανικών Τροφίμων Α.Ε. • Ευρωπαϊκό Πολιτιστικό Κέντρο Δελφών • Ηλεκτρομηχανική Κύμης (θυγατρική ΕΑΣ) • Ηλεκτρονική Διακυβέρνηση Κοινωνικής Ασφάλισης Α.Ε. • Θεατρικό μουσείο – κέντρο μελέτης & έρευνας θεάτρου • ΘΕΜΙΣ Κατασκευαστική Α.Ε. • Θεραπευτικό κέντρο απροσαρμόστων παιδιών «Η ΜΕΡΙΜΝΑ» • Ιδρυμα Βασίλη & Ελίζας Γουλανδρή • Ιδρυμα για το παιδί «ΠΑΜΜΑΚΑΡΙΣΤΟΣ» • Ιδρυμα ειδικών παιδιών Μαγνησίας «ΑΣΠΡΕΣ ΠΕΤΑΛΟΥΔΕΣ» • Ιδρυμα μικροβιολογικών ερευνών Ακαδημίας Αθηνών • Ιδρυμα κοινωνικής εργασίας • Ιδρυμα πρόνοιας & εκπαιδεύσεως κωφών & βαρήκοων Ελλάδας • Ιδρυμα προστασίας απροσαρμόστων παιδιών «Η ΘΕΟΤΟΚΟΣ» • Ιδρυμα προστασίας τυφλών «Ο ΗΛΙΟΣ» – Σχολή τυφλών • Ιδρυμα Τεχνολογίας και Ερευνας • Ινστιτούτο Γεωλογικών και Μεταλλευτικών Ερευνών • Ινστιτούτο Υγείας και Παιδιού (Νοσοκ. Αγία Σοφία) • Ινστιτούτο Φαρμακευτικής Ερευνας και Τεχνολογίας Α.Ε. • Κεντρική Αγορά Θεσσαλονίκης Α.Ε. • Κέντρο αποκατάστασης ατόμων «Η ΔΑΜΑΡΙΣ» • Κέντρο Διάδοσης Επιστημών και Μουσείο Τεχνολογίας • Κέντρο ειδικής αγωγής • Κέντρο ειδικών ατόμων «Η ΧΑΡΑ» • Κέντρο ειδικών παιδιών «ΑΓΙΟΣ ΣΠΥΡΙΔΩΝ» • Κέντρο Εκπαιδευτικής Ερευνας • Κέντρο Ελληνικής Γούνας Α.Ε. • Κέντρο Ερευνών για Θέματα Ισότητας • Κέντρο κοινωνικής φροντίδας ατόμων «ΕΣΤΙΑ» • Κέντρο Προγραμματισμού & Οικονομικών Ερευνών • Κέντρο Τεχνολογίας και Σχεδιασμού Α.Ε. (ΕΛΚΕΔΕ) • Κιβωτός αγάπης • Κοινωνία της Πληροφορίας Α.Ε. • Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος • Κρατικό μουσείο σύγχρονης τέχνης • Κτηματική Εταιρεία Δημοσίου Α.Ε. • Κτηματολόγιο Α.Ε. • Μακεδονικό μουσείο σύγχρονης τέχνης • Μεταλλουργική Βιομηχανία Ηπείρου Α.Ε. • Μονάδα Οργάνωσης Διαχείρισης Αναπτυξιακών Προγραμμάτων • Μουσείο Βορρέ • Μουσείο κοσμήματος Ηλία Λαλαούνη • Μουσείο Φυσικής Ιστορίας Γουλανδρή • Μουσείο φωτογραφίας Θεσσαλονίκης • Ναυτικό Μουσείο Ελλάδας • Οδικές συγκοινωνίες (ΟΣΥ Α.Ε.) • Ολυμπιακό μουσείο • Οπερα Θεσσαλονίκης • Οργανισμός ανέγερσης νέου Μουσείου Ακρόπολης • Οργανισμός Αστικών Συγκοινωνιών Α.Ε. • Οργανισμός Βιομηχανικής Ιδιοκτησίας • Οργανισμός Διαχείρισης Δημόσιου Υλικού Α.Ε. • Οργανισμός Διεξαγωγής Ιπποδρομιών Ελλάδος Α.Ε. • Οργανισμός Ελληνικών Γεωργικών Ασφαλίσεων • Οργανισμός Κεντρικής Αγοράς Αθηνών Α.Ε. • Οργανισμός Λιμένος Αλεξανδρούπολης ΑΕ • Οργανισμός Λιμένος Βόλου ΑΕ • Οργανισμός Λιμένος Ελευσίνας ΑΕ • Οργανισμός Λιμένος Ηγουμενίτσας ΑΕ • Οργανισμός Λιμένος Ηρακλείου ΑΕ • Οργανισμός Λιμένος Καβάλας ΑΕ • Οργανισμός Λιμένος Κέρκυρας ΑΕ • Οργανισμός Λιμένος Λαυρίου ΑΕ • Οργανισμός Λιμένος Πατρών ΑΕ • Οργανισμός Λιμένος Ραφήνας ΑΕ • Οργανισμός Μεγάρου Μουσικής Αθηνών • Οργανισμός Μεγάρου Μουσικής Θεσσαλονίκης • Οργανισμός Πληρωμών και Ελέγχου Κοινοτικών Ενισχύσεων Προσανατολισμού και Εγγυήσεων (ΟΠΕΚΕΠΕ) • Οργανισμός Σιδηροδρόμων Ελλάδας Α.Ε. • Οργανισμός Σχολικών Κτιρίων Α.Ε. (ΟΣΚ Α.Ε.) • Ορθόδοξος Χριστιανική Γωνία • Πανελλήνια ένωση γονέων & κηδεμόνων ατόμων παιδιών νοητικά υστερούντων • Παρατηρητήριο Απασχόλησης Ερευνητική – Πληροφορική Α.Ε. • Σικιαρίδειο ίδρυμα απροσάρμοστων παιδιών • Στάδιο Ειρήνης & Φιλίας (ΣΕΦ) • Σταθερές συγκοινωνίες Α.Ε. (ΣΤΑΣΥ Α.Ε.) • Στέγη ειδικής θεραπευτικής & επαγγελματικής αγωγής • Σύλλογος γονέων & κηδεμόνων σπαστικών παιδιών «Ο ΚΑΛΟΣ ΣΑΜΑΡΙΤΗΣ» -Νομαρχία Αθηνών • Σύλλογος γονέων κηδεμόνων & φίλων των αυτιστικών «SOS» • Σύλλογος γονέων-κηδεμόνων & φίλων των ατόμων, παιδιών & ενηλίκων με αναπηρία «ΑΓΑΠΗ» • Σύλλογος γονέων-κηδεμόνων καθυστερημένων ατόμων «Η ΑΓΙΑ ΦΙΛΟΘΕΗ» -Νομαρχία Αθηνών • Σύλλογος «ΟΙ ΑΓΙΟΙ ΑΝΑΡΓΥΡΟΙ» -Νομαρχία Αν. Αττικής • Σύνδεσμος προστασίας παιδιών • Σωματείο «ΕΡΜΗΣ» • Σωματείο ναυτικών γονέων παιδιών Μ. Ε. Α. «Η ΑΡΓΩ» • ΤΕΟ Α.Ε. • Τελλόγλειο ίδρυμα τεχνών ΑΠΘ • ΤΡΑΙΝΟΣΕ ΑΕ • Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης • Ψηφιακές Ενισχύσεις ΑΕ • Ψυχολογικό Κέντρο Β. Ελλάδας παράρτημα Ξάνθης Και είμαστε ακόμη στην αρχή Αν ζούσε ο Αλέξανδρος Ιόλας, θα ζητούσε τη Δωρεά του πίσω...

Δεν υπάρχουν σχόλια: