Της ΧΑΡΑΣ ΤΖΑΝΑΒΑΡΑ
Το «χορό των ντεσιμπέλ» σέρνει η Ελλάδα, σύμφωνα με την τελευταία έκθεση της αρμόδιας διεύθυνσης της Ευρωπαϊκής Ενωσης. Τα υπάρχοντα στοιχεία δείχνουν ότι με την εφαρμογή της νέας Οδηγίας από την αρχή του χρόνου θα είμαστε και πάλι εκτός ορίων.
Την ίδια «ηχηρή» πρωτιά έχει καταλάβει και μεταξύ 14 αναπτυγμένων χωρών, όπου με βάση μετρήσεις του ΟΟΣΑ που είχαν γίνει πριν από μια πενταετία, τα επίπεδα θορύβου είναι πολλαπλάσια σε σχέση με τις υπόλοιπες.
Το 2% του πληθυσμού υπολογίζεται ότι ζει σε συνθήκες ηχορρύπανσης, λόγω οδικής κυκλοφορίας αλλά και... μπουζουκιών, με εντάσεις που ξεπερνούν τα 75 ντεσιμπέλ. Είναι επίπεδα που, σύμφωνα με τις κοινοτικές προδιαγραφές, βρίσκονται μέσα στα όρια της θορυβώδους κατάστασης. Να σημειωθεί ότι τα αντίστοια ποσοστά γιά τη Βρετανία είναι μόλις 0,4% και τη Γαλλία 0,6%.
Στον κατάλογο των ευρωπαϊκών πρωτευουσών προηγείται η Αθήνα, όπου το εκτεθειμένο σε μη ανεκτά επίπεδα θορύβου (πάνω από 64 ντεσιμπέλ) ποσοστό του πληθυσμού φθάνει σχεδόν στο 45% και ακολουθούν σε μεγάλη απόσταση η Ρώμη με 18%, το Παρίσι με 17% και το Λονδίνο με 16%.
Οσο και αν ακούγεται «κουφό», η πρωτεύουσα δεν έχει την πρώτη θέση για τα ελληνικά δεδομένα. Στον κατάλογο με τις θορυβώδεις πόλεις φιγουράρει πρώτο το Ηράκλειο Κρήτης και ακολουθούν η Λάρισα, η Πάτρα, τα Γιάννενα, η Αθήνα και ο Πειραιάς.
Κάθε μία από τις ελληνικές μεγαλουπόλεις έχει βέβαια τα δικά της χαρακτηριστικά. Για παράδειγμα το Ηράκλειο είναι πρώτο με βάση τις τιμές που χαρακτηρίζονται θορυβώδεις, αλλά η Πάτρα και η Λάρισα είναι στην κορυφή σε τιμές που βρίσκονται στη ζώνη του απαράδεκτου.
Η «αχίλειος πτέρνα» στο Λεκανοπέδιο Αττικής είναι η οδική κυκλοφορία. Μαρσαρίσματα, πειραγμένες εξατμίσεις σε μηχανάκια και άσκοπη χρήση της κόρνας σπάνε τα νεύρα των κατοίκων και των εργαζομένων στο κέντρο. Η ηχορρύπανση, σύμφωνα με τις πρόσφατες μετρήσεις του Τμήματος Θορύβου του υπουργείου ΠΕΧΩΔΕ, αποδεικνύεται το number one πρόβλημα για παροικούντες σε λεωφόρους όπως η Κηφισίας, η Μεσογείων, η Ποσειδώνος και η Καρέα. Οι επιπτώσεις, πέρα από την αναμφισβήτητη όχληση στους κατοίκους, προκαλεί παρενέργειες που φθάνουν ώς την αγορά ακινήτων, αφού οι πρώτοι όροφοι απαξιώνονται, εγκαταλείπονται από τους ενοίκους και διατίθενται μόνον για επαγγελματική χρήση, η οποία όμως δεν μπορεί να «ευδοκιμήσει» σε οποιαδήποτε περιοχή και μάλιστα σε εποχές οικονομικής στενότητας.
Επιτυχημένες παρεμβάσεις είχαμε στο παρελθόν, με τα πιλοτικά ηχοπετάσματα που είχαν τοποθετηθεί στο τμήμα της εθνικής οδού Αθηνών-Λαμίας στο ύψος της Νέας Φιλαδέλφειας. Πετάσματα και κυρίως φυτεύσεις επιστρατεύθηκαν στην περίπτωση της Αττικής Οδού, κυρίως στα τμήματα που βρίσκονται στα όρια των Δήμων Ηρακλείου και Μεταμόρφωσης, ενώ στα Βριλήσσια και το Ζεφύρι ο αυτοκινητόδρομος «βυθίστηκε» για να μειωθεί η ηχητική όχληση προς τις γύρω πυκνοδομημένες περιοχές.
Εκτός από την κυκλοφορία, σημαντικές και μάλιστα ύπουλες πηγές θορύβου είναι τα κλιματιστικά, αφού μόλις τα τελευταία χρόνια άρχισαν να κυκλοφορούν στην Ελλάδα μηχανήματα χαμηλής όχλησης.
Ειδικά για τη χώρα μας, μεγάλη «μάστιγα» θεωρούνται τα κέντρα διασκέδασης και μάλιστα της καλοκαιρινής περιόδου, για προφανείς λόγους. Η αρμόδια υπηρεσία του υπουργείου ΠΕΧΩΔΕ αλλά και των νομαρχιών της Αττικής υπολογίζεται ότι δέχονται πάνω από 100 τηλεφωνικές διαμαρτυρίες την ημέρα, ενώ παρεμβαίνουν στο 30% των περιπτώσεων κάνοντας μετρήσεις και συστάσεις.
Μια πιλοτική έρευνα που είχε γίνει πριν από μερικά χρόνια στην τουριστική περιοχή της Ρόδου, ανάμεσα σε ξένους και Ελληνες παραθεριστές, ανέδειξε τη σοβαρότητα του προβλήματος και μάλιστα σχεδόν με την ίδια ένταση για όλες τις κατηγορίες των ερωτηθέντων.
Το 30% των Ελλήνων τουριστών και μονίμων κατοίκων του νησιού, αλλά και το 32% των ξένων διαπιστώνουν ότι ο θόρυβος διαταράσσει τον ύπνο τους. Περίπου το 31% εκτιμά ότι δεν λαμβάνονται τα απαραίτητα μέτρα, ενώ στη συντριπτική τους πλειοψηφία (ποσοστό 81%) θεωρεί ότι τα πράγματα δυσκολεύουν με την πάροδο του χρόνου
3/10/2010
Εγγραφή σε:
Σχόλια ανάρτησης (Atom)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου