Εντυπωσιακή χρονιά το 2007 για τους μεγάλους οίκους δημοπρασιών
Νέα γεωγραφία στο χρηματιστήριο της τέχνης
Παρασκευη, 18 Ιανουαριου 2008 07:00
Στα 71,7 εκατ. δολάρια «σκαρφάλωσε» η τιμή του πίνακα «Green Car Crash» του Άντι Γουόρχολ, σε δημοπρασία του οίκου Christie's. |
Το καλυμμένο με διαμάντια κρανίο του Ντάμιεν Χιρστ. |
Ο Χένρι Βελτ, ειδικός στρατηγικής στο εμπόριο τέχνης, εκτιμά ότι η αγορά των δημοπρασιών θα συνεχίσει να μετατοπίζεται προς ανατολάς. «Η στροφή στην Ασία είναι πραγματική, ισχυρή και θα κρατήσει, καθώς αντανακλά την έκρηξη σε επίπεδο πλούτου αλλά και δημογραφίας» λέει ο Βελτ.
Το Λονδίνο επίσης θεωρείται πιο «βολικό» από τη Νέα Υόρκη για τους συλλέκτες της Ευρώπης, της Ρωσίας και της Μέσης Ανατολής.
Ο οίκος δημοπρασιών Sotheby's ανακοίνωσε ότι οι πωλήσεις του πέρσι άγγιξαν τα 5 δισ. δολάρια, αυξημένες κατά 39% από το 2006. Οι πωλήσεις των έργων σύγχρονης τέχνης ειδικότερα ανήλθαν στα 1,3 δισ. δολάρια το 2007, έχοντας διπλασιαστεί σε σχέση με την προηγούμενη χρονιά. Εξ αυτών τα 1,1 δισ. δολάρια αντιστοιχούν σε πωλήσεις έργων του ιμπρεσιονισμού και της μοντέρνας τέχνης. Πρόκειται για αύξηση της τάξης του 24% σε σχέση με πέρσι. Εντυπωσιακή ήταν η ζήτηση και των κοσμημάτων που δημοπρατήθηκαν. Ο οίκος άντλησε το 2007 281,8 εκατ. δολάρια από τις πωλήσεις τους, 44% περισσότερα από την προηγούμενη χρονιά.
Ο πίνακας του Μαρκ Ρόθκο «White Center (Yellow, Pink and Lavender in Love)». |
Μπορεί ο Christie's να κράτησε τα πρωτεία στις πωλήσεις, ο Sotheby's όμως ήταν ο οίκος δημοπρασιών που κατάφερε να πετύχει την υψηλότερη τιμή για έργο σύγχρονης τέχνης. Αγοραστής, που διατήρησε την ανωνυμία του, απέκτησε τον πίνακα ζωγραφικής «White Center (Yellow, Pink and Lavender in Love)» του Μαρκ Ρόθκο έναντι 72,8 εκατομμυρίων δολαρίων. Ο οίκος Christie's, από την άλλη, πούλησε τον πίνακα «Green Car Crash» του Άντι Γουόρχολ έναντι 71,7 εκατομμυρίων δολαρίων.
Εκτός δημοπρασιών, ομάδα επενδυτών φέρεται να έχει καταβάλει 100 εκατομμύρια δολάρια για το καλυμμένο με διαμάντια κρανίο του Ντάμιεν Χιρστ, το οποίο φέρει τον τίτλο «For the Love of God».
Οι συλλέκτες εμφανίστηκαν «δύστροποι» μόνο μία φορά φέτος, όταν πίνακας του Βίνσεντ Βαν Γκογκ με αρχική τιμή 35 εκατ. δολαρίων έμεινε απούλητος σε δημοπρασία του Sotheby's. Την επομένη οι μετοχές του διεθνούς οίκου κατρακύλησαν περίπου 30% στα 35,84 δολάρια, για να ανακάμψουν ελαφρά τους επόμενους μήνες.
Ο πίνακας του Βίνσεντ Βαν Γκογκ «Wheate Fields» έμεινε τελικά απούλητος. |
Ο πίνακας του Γιου Μιντζούν «Execution» |
Το Νοέμβριο στη Νέα Υόρκη είχαν την τιμητική τους οι Λονδρέζοι συλλέκτες, όπως ο Λόρενς Γκραφ, ο οποίος διεκδίκησε έργα του Άντι Γουόρχολ. Οι Αμερικανοί από την άλλη επιχείρησαν να αντισταθμίσουν τις απώλειες από το αδύναμο δολάριο, προχωρώντας στην επαναπώληση έργων τους σε αγορές που τα τελευταία χρόνια είχαν μάλλον ξεχαστεί, όπως το Παρίσι.
Συλλέκτες από τη Ρωσία, τη Μέση Ανατολή και τις πλούσιες σε πετρέλαιο δυτικές πολιτείες των ΗΠΑ -έχοντας για στήριγμά τους την κούρσα των τιμών του μαύρου χρυσού- αποφάσισαν να επενδύσουν τεράστια ποσά στην αγορά τέχνης - ιδιαίτερα σε έργα εμπνευσμένα από την τοπική τους κουλτούρα.
Όπως εξηγεί ο Τσαρλς Ντάπλιν, ειδικός τέχνης του ασφαλιστικού ομίλου Hiscox Ltd, οι Ρώσοι ήταν εκείνοι που επηρεάστηκαν στο μικρότερο βαθμό από τη διεθνή πιστωτική κρίση. Πρόκειται για συλλέκτες ιδιαίτερα περήφανους για την πατρίδα τους και τα έργα της και άκρως ανταγωνιστικούς.
Βρετανός αγοραστής διέθεσε πρόσφατα 57 εκατ. δολάρια για το αρχαίο αγαλματίδιο από ασβεστόλιθο της φωτογραφίας. |
Την ίδια ώρα ο Christie's συνεχίζει τις προσπάθειές του να προσεγγίσει τους εραστές της τέχνης στη Μέση Ανατολή. Δύο δημοπρασίες μοντέρνας και σύγχρονης τέχνης στο Ντουμπάι έφεραν στα ταμεία του οίκου 24,6 εκατ. δολάρια πέρσι. Πρόκειται για τριπλασιασμό σχεδόν των εσόδων σε σχέση με τις πωλήσεις 8,4 εκατ. δολαρίων το 2006 στο εμιράτο.
Απροσδόκητα θετικά ήταν και τα αποτελέσματα των δημοπρασιών του οίκου στις ΗΠΑ. Χάρη στη δυναμική παρουσία συλλεκτών από το Τέξας και το Κολοράντο, οι πωλήσεις αμερικανικών έργων ανήλθαν πέρσι στα 240 εκατ. δολάρια.
Οι ειδικοί της αγοράς ανησυχούν ωστόσο το τελευταίο διάστημα, ότι οι οίκοι δημοπρασιών εξαρτώνται σε πολύ μεγάλο βαθμό από τη χρήση ριψοκίνδυνων εργαλείων. Στις μεγάλες δημοπρασίες του φθινοπώρου Sotheby's και Christie's χρησιμοποίησαν το δέλεαρ των εγγυήσεων, για να εξασφαλίσουν μεγάλα έργα. Ανέλαβαν δηλαδή το ρίσκο της εξέλιξης της δημοπρασίας, υποσχόμενοι στους αρχικούς πωλητές υψηλά αντίτιμα. Στις περισσότερες των περιπτώσεων βγήκαν κερδισμένοι.
Ο διευθύνων σύμβουλος του Sotheby's, Μπιλ Ρούπρεχτ, σημειώνει ότι η τακτική των εγγυήσεων έχει αποδειχτεί εξαιρετικά κερδοφόρος. Ο οίκος σκοπεύει να εξακολουθεί να τη χρησιμοποιεί, τουλάχιστον για όσο διάστημα δεν υπάρχουν ενδείξεις κάμψης του ενδιαφέροντος των αγοραστών. Τα μηνύματα είναι ευοίωνα. Βρετανός αγοραστής διέθεσε πρόσφατα 57 εκατ. δολάρια για ένα μικροσκοπικό αρχαίο αγαλματίδιο από ασβεστόλιθο. Οι συλλέκτες εξακολουθούν, παρά τη διεθνή κρίση, να εκπλήσσουν τον κόσμο της τέχνης.
ΤHE WALL STREET JOURNAL EUROPE
Απόδοση: ΝΑΤΑΣΑ ΣΤΑΣΙΝΟΥ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου