12/08/2009


«Ενας σύγχρονος οίκος δημοπρασιών ετοιμάζεται»

Της ΛΗΤΩΣ ΜΗΣΙΑΚΟΥΛΗ
missiakouli@axianews.gr

(Όπως δημοσιεύτηκε στην εφημερίδα "Η ΑΞΙΑ")

Ευκαιρίες θα εμφανιστούν στην αγορά, την Τετάρτη 18 Μαρτίου 2009, στη Λευκωσία, καθώς ο οίκος "Ευάγγελος Καπόπουλος" θα διεξαγάγει την 7η δημοπρασία Σύγχρονης Τέχνης. Ευχάριστα έργα σε προσιτές τιμές είναι το στοιχείο που έχει εξάψει το ενδιαφέρον των αγοραστών αλλά και εκείνων που σκοπεύουν να επενδύσουν σε σύγχρονα έργα. Γνώστες της αγοράς μελετούν με προσοχή τον κατάλογο της δημοπρασίας βάζοντας θαυμαστικό στα έργα:

"Κορδέλες", Παύλου, 118x130, 17.000-25.000 ευρώ.
"Μορφές", Γιάννη Γαΐτη, 38x46, 8.000-12.000 ευρώ.
"Ναύτης", Γιάννη Κόττη, 220x160, 18.000-24.000 ευρώ.
"Αλπεις", Μάριου Πράσινου, 76x106, 8.000-12.000 ευρώ.
"Αφηρημένη Σύνθεση", Μάριου Πράσινου, 52x66, 4.000-6.000 ευρώ.
Χωρίς Τίτλο, Μάριου Πράσινου, 75x106, 8.500-12.500 ευρώ.
"Γυναίκα με Αγγελο", Δημήτρη Μυταρά, 100x70, 15.000-22.000 ευρώ.
"Doron", Κωστή Γεωργίου, 65x55, 3.200-4.500 ευρώ.
"Το Τρανζίστορ", Παύλου Σάμιου, 50x130, 7.000-10.000 ευρώ.
"Αφήνοντάς τα Ολα Πίσω", Κλαύδιου, 10x100, 2.200-3.400 ευρώ.
"Γρανάζια", Arman, 45x25, 5.000-7.000 ευρώ.
"Το Δάσος", Μαρίας Κτιστοπούλου, 70x130, 4.000-6.000 ευρώ.
"Νάια", Μιχάλη Μακρουλάκη, 60x60, 16.000-22.000 ευρώ.
"Σπλισ-Σπλας", Benoit Pare, 80x80, 1.600-2.400 ευρώ.
"Περιστέρια και Φοινικιά", Hunt Slonem, 102x76, 5.500-8.500 ευρώ.
"Ζευγάρι Αγκαλιά", 45x64, Γιώργου Σταθόπουλου, 1.700-2.000 ευρώ.
"Μηχανάκι", Αχιλλέας Αΐβάζογλου, 100x90, 1.000-1.500 ευρώ.

"Η δημοπρασία γίνεται στην Κύπρο στο ξενοδοχείο Χίλτον στη Λευκωσία στις 7.00 το απόγευμα. Είναι η εβδόμη δημοπρασία με κατάλογο που κάνουμε στην Κύπρο, στην προσπάθειά μας να δημιουργήσουμε αγορά και εκεί. Και το καταφέρνουμε σιγά-σιγά", εξηγεί ο Ευάγγελος Καπόπουλος, ιδιοτήτης της Fine Arts Kapopoulos.

- Ποια είναι τα χαρακτηριστικά του αγοραστικού κοινού στις δημοπρασίες που κάνετε στην Κύπρο;

- Είναι Κύπριοι, Ελληνες, Κύπριοι του εξωτερικού, συλλέκτες από Αγγλία, Βέλγιο, Ρωσία. Πρόκειται για ανθρώπους που αγαπούν την τέχνη, οι οποίοι υπάρχουν σε όλες τις τάξεις και ανάλογα με το βαλάντιό τους επιλέγουν τα έργα.

- Τα τελευταία χρόνια τι ποσοστό επιτυχίας σημειώνουν οι δημοπρασίες σας;

- Εχουμε κάνει έξι δημοπρασίες στην Κύπρο. Ο οίκος μας ήταν ο πρώτος που διοργάνωσε δημοπρασία στην Κύπρο, έχοντας ως στόχο να διαμορφώσουμε αγορά. Στις έξι προηγούμενες δημοπρασίες που έχουμε κάνει το ποσοστό πώλησης των έργων ήταν λίγο πάνω από το 70%. Αρκετά ικανοποιητικό σε μια αγορά που δημιουργούμε, η οποία μεγαλώνει ολοένα και ενισχύει και τη δική μας αγορά.

- Υπάρχει κάποιος καλλιτέχνης του οποίου το έργο συμπεριλαμβάνεται για πρώτη φορά σε δική σας δημοπρασία;

- Είναι ο Αμερικάνος Χαντ Σλόνεμ, η Ειρήνη Κανά, ο Σπύρος Αντωνόπουλος και η Γιούλικα Λακερίδου.

- Ποια έργα αποτελούν ευκαιρίες στη δημοπρασία της 18ης Μαρτίου;

- Ολα τα έργα είναι ευκαιρίες, το καθένα για τους δικούς του διαφορετικούς λόγους. Στη συγκεκριμένη περίοδο που βρισκόμαστε προσπάθησα με τους συνεργάτες μου να έχουμε έργα υψηλής ποιότητας σε χαμηλές τιμές εκκινήσεως, ώστε να διαμορφωθούν τιμές ευκαιρίας για το κοινό. Βάσει αυτών και άλλων κριτηρίων θεωρώ ότι τα έργα των Γιάννη Κόττη, Πάρι Πρέκα, Δημήτρη Μυταρά, Μάριου Πράσινου, Αλέκου Φασιανού, Γιάννη Γαΐτη, Παύλου, Κώστα Τσόκλη, Ευγένιου Σπαθάρη συνδυάζουν πολλούς λόγους και είναι μεγάλες επενδυτικές ευκαιρίες.

- Με ποια κριτήρια καταλήξατε στις τιμές εκτίμησης της προσεχούς δημοπρασίας;

- Οπωσδήποτε σκεπτόμενος την περίοδο κρίσης που περνάμε στον ευρύτερο χώρο, την ψυχολογία του κοινού και φυσικά την ποιότητα των έργων, την πορεία του καλλιτέχνη, τη συμμετοχή του σε προηγούμενες δημοπρασίες και τις τιμές που είχαν πιάσει τα έργα του.

- Ποιοι Ελληνες σύγχρονοι ζωγράφοι πιστεύετε θα έχουν μεγάλο αγοραστικό μέλλον και πού βασίζετε την άποψή σας;

- Πιστεύω ότι οι σύγχρονοι καλλιτέχνες που επιλέγουμε για τις δημοπρασίες μας, και μάλιστα με πολύ αυστηρά κριτήρια, θα έχουν αγοραστικό μέλλον. Για να τους επιλέξουμε σημαίνει ότι κάτι βλέπουμε στο έργο τους. Και μόνο αυτό δίνει ασφάλεια στο κοινό μας.

- Ποιος Ελληνας ζωγράφος έχει ανταλλάξει περισσότερες φορές χέρια στις δημοπρασίες σας;

- Υπάρχουν αρκετοί. Μεγάλη κινητικότητα παρατηρείται στα έργα των Μάριου Πράσινου, Αλέκου Φασιανού, Βασίλη Σπεράντζα.


- Κύριε Καπόπουλε, είστε συλλέκτης έργων τέχνης, έμπορος, γκαλερίστας και βέβαια δημοπράτης. Πώς κρατάτε τις ισορροπίες σε όλες αυτές τις ιδιότητες;

- Θα έλεγα ότι κατά κύριο λόγο είμαι δημοπράτης και συλλέκτης. Τη διεύθυνση των γκαλερί την έχει η σύζυγος μου, Μαρίνα Καποπούλου. Κρατώ τις ισορροπίες με πολλή εργασία, αγάπη, πάθος και με αρκετές προσωπικές θυσίες. Πιστεύω ότι οι ιδιότητες αυτές συνδυάζονται μεταξύ τους και δεν ανταγωνίζονται η μία την άλλη, αλλά αντίθετα αλληλοσυμπληρώνονται.

- Ποιο ήταν το βασικό ερέθισμα για να μεταφέρετε την γκαλερί τού Φαλήρου στο καινούριο εμπορικό κέντρο Golden Hall;

- Αναζητώ συνεχώς το καινούργιο και μου αρέσει να είμαι πρωτοπόρος στη σύλληψη και στην υλοποίηση μιας σκέψης, ή ενός νέου σχεδίου. Αν ψάξετε τη διαδρομή μου θα καταλάβετε τι εννοώ. Πιστεύω ότι η γκαλερί που άνοιξε στον Αλιμο το 2003 επιτέλεσε τον στόχο της ως πρώτη γκαλερί του τίτλου Kapopoulos Fine Arts, διοργανώνοντας πολύ σημαντικές εκθέσεις Ελλήνων και Ευρωπαίων καλλιτεχνών. Μέσω αυτής έγινε γνωστό στην αγορά το brand name μας. Με τη μεταφορά μας στο Golden Hall θελήσαμε να ανταποκριθούμε στα νέα δεδομένα και τις απαιτήσεις της εποχής μας, πηγαίνοντας σ' ένα χώρο υψηλής ποιότητας, αισθητικής και μεγάλης επισκεψιμότητας. Ενα μεγάλο ποσοστό του κοινού σήμερα έχει έρθει σε επαφή με την τέχνη, οπότε είναι πιο εύκολο να μπει σε μια γκαλερί. Πιστεύω ότι η μεταφορά της Kapopoulos Fine Arts εντός του Golden Hall αποτελεί μια πρωτοποριακή κίνηση, μια νέα πρόταση στην Ελλάδα.

- Τι είδους έργα προτιμά να αγοράζει σήμερα ο κόσμος;

- Βασικό κριτήριο είναι ο διάλογος του συλλέκτη με το έργο. Στην εποχή μας το κοινό προτιμά να αγοράζει αυτά που λείπουν από την καθημερινότητά του. Αναζητεί έργα που αποπνέουν χαρά, αισιοδοξία, σε έντονα χρώματα και αποτελούν εικαστικές προτάσεις από την πλευρά των καλλιτεχνών, οι οποίοι προτείνουν κάτι διαφορετικό. Οι νέοι ηλικιακά συλλέκτες σήμερα δεν ενδιαφέρονται συνήθως να αποκτήσουν έργα παλαιότερων καλλιτεχνών, γιατί θεματολογικά δεν ταιριάζουν στη φιλοσοφία και τη γενικότερη νοοτροπία τους. Αν παρατηρήσουμε και τις δημοπρασίες που γίνονται στο εξωτερικό, ολοένα και περισσότερο αυξάνεται το ποσοστό των σύγχρονων καλλιτεχνών που συμμετέχουν με επιτυχία, ενώ μειώνεται των παλαιότερων καλλιτεχνών.

- Πώς κρίνατε τα αποτελέσματα των δύο τελευταίων Greek Sales;

- Οι συγκεκριμένες δημοπρασίες που έγιναν τον Νοέμβριο ήταν σχεδιασμένες ως προς τις εκτιμήσεις και τον αριθμό των έργων από το προηγούμενο καλοκαίρι, όταν δεν υπήρχε πρόβλεψη της επερχόμενης κρίσης. Κρίνοντας και από άλλες μεγάλες διεθνείς δημοπρασίες, τα Greek Sales είχαν το μεγαλύτερο ποσοστό επιτυχίας. Κινήθηκαν σε πολύ ικανοποιητικά επίπεδα για τη συγκεκριμένη περίοδο. Παρατηρήσαμε επιλεκτικότητα ως προς τους παλαιότερους καλλιτέχνες από το κοινό, το οποίο αρχίζει και έχει αυστηρότερα κριτήρια, ενώ πλέον οι σύγχρονοι καλλιτέχνες κατακτούν μεγαλύτερο μερίδιο. Προσωπικά προβλέπω συνεχόμενη αύξηση της ζήτησης των σύγχρονων καλλιτεχνών.

- Αρκετοί γκαλερίστες διαφωνούν με την πώληση έργων τέχνης στις δημοπρασίες. Γιατί δημιουργούνται εσωτερικές διαμάχες μεταξύ εμπόρων έργων τέχνης στην Ελλάδα;

- Διαφωνώ με τη σκέψη που έχουν οι γκαλερίστες όσον αφορά στο θέμα των δημοπρασιών. Διαφωνούσα από το 1991 και διαφωνώ και σήμερα. Μπορεί να υπάρχει αρμονική συνεργασία μεταξύ των γκαλερί και των οίκων δημοπρασιών, αρκεί η κάθε πλευρά να καταλάβει και να προασπίσει το δικό της έργο. Χώρος υπάρχει για όλους. Μπορούν και πρέπει, γκαλερί και οίκοι δημοπρασιών, να συνυπάρχουν και αυτό θα κάνει καλό στην τέχνη. Προβλέπω, πάντως, ότι το επόμενο διάστημα θα γίνει πιο ομαλή η συνεργασία ανάμεσα στις γκαλερί και τους οίκους δημοπρασιών, όπως συμβαίνει και στο εξωτερικό.

- Ασχολείστε με τον τομέα της δευτερογενούς αγοράς από το 1991. Ποιες δυσκολίες συναντήσατε; Πλαστά έργα σάς έχουν φέρει;

- Πολύ μεγάλες δυσκολίες. Πραγματοποιώ δημοπρασίες από το 1991 σε μια εποχή δύσκολη για τη δημοπρασία γενικά, όταν το κοινό ήταν δύσπιστο και διστακτικό. Και θα έλεγα δικαίως για εκείνη την εποχή. Αντιμετώπισα αρκετά προβλήματα με γκαλερί, οι οποίες είδαν ανταγωνιστικό αυτό που έκανα, μη βλέποντας από την πλευρά τους τις εξελίξεις. Ασχολήθηκα κατά κύριο λόγο με εν ζωή καλλιτέχνες, για να είμαι σίγουρος για την αυθεντικότητα, αλλά και για να κάνω κάτι δικό μου, που πίστευα ότι θα με δικαιώσει τα επόμενα χρόνια. Ενα έργο του μεγάλου δάσκαλου Ν. Γύζη δεν είναι δική μου επιλογή. Η πρόταση όμως και η στήριξη στο έργο του Β. Σπεράντζα, για παράδειγμα, ήταν μια δική μου επιλογή, που δικαιώθηκε από το κοινό. Προσωπικά δεν άντεχα το ψάξιμο στα παλαιά έργα και τις παγίδες που μπορεί να κρύβουν. Γι' αυτό ήρθα γρήγορα σε επαφή με καλλιτέχνες σύγχρονους, παίρνοντας τα έργα από τους ίδιους και το ατελιέ τους. Με αυτό τον τρόπο απέφυγα τον όποιο κίνδυνο. Σήμερα υπάρχει πολύ μεγάλος αριθμός καλλιτεχνών, υψηλό ποσοστό ζωγράφων που συνεργάζονται απευθείας με τον οίκο μας και με την γκαλερί που διευθύνει η σύζυγος μου Μαρίνα. Πλαστά μού έχουν φέρει κατά καιρούς.

- Πώς χειρίζεστε το θέμα αυτό; Τι μέτρα παίρνετε;

Τα επιστρέφουμε πίσω πάραυτα. Υπάρχει μηχανισμός ώστε να μπορούμε να ελέγξουμε το θέμα των πλαστών, αν και εμείς δεν ασχολούμαστε με τους παλιότερους ζωγράφους. Ωστόσο και στους σύγχρονους καλλιτέχνες μπορεί να συναντήσουμε πλαστά έργα, γι' αυτό απαιτείται προσοχή από το κοινό, το οποίο θα πρέπει να αγοράζει έργα από σημαντικές γκαλερί και από σοβαρούς οίκους δημοπρασιών.

- Ποιες θα είναι οι επόμενες κινήσεις σας;

- Ο οίκος δημοπρασιών που έχουμε στην Ελλάδα θα συνεχίσει να κάνει τις δημοπρασίες που κάνει με επιτυχία από το 1991. Μπορούμε να ανακοινώσουμε ότι το 2010 ετοιμάζεται ένας σύγχρονος οίκος δημοπρασιών από τον γιο μου, Γρηγόρη Καπόπουλο, ο οποίος, εκτός των άλλων σπουδών, τελείωσε και το Business Art στου Sotheby's του Λονδίνου και θα ασχοληθεί με την πώληση μέσω καταλόγου σύγχρονης ελληνικής τέχνης, αλλά και παγκόσμιας. Ο νέος οίκος δημοπρασιών του Γρηγόρη θα φέρει ένα καινούργιο μοντέλο δημοπρασίας στην Ελλάδα, ανταποκρινόμενος στις σύγχρονες τάσεις. Θα δημοπρατεί μόνο σύγχρονα έργα, με εντελώς διαφορετικό κατάλογο απ' ό,τι έχουμε δει έως τώρα. Πάντα με τη δική μου συμπαράσταση και στήριξη. Η γκαλερί στο Golden Hall θα διοργανώσει τους επόμενους μήνες έκθεση του Μπενουά Παρέ, ενός πολλά υποσχόμενου νέου καλλιτέχνη. Η γκαλερί στη Μύκονο θα φιλοξενήσει το καλοκαίρι έκθεση του καταξιωμένου Κωστή Γεωργίου, ενώ το φθινόπωρο θα εγκαινιασθεί επίσημα η γκαλερί στη Θεσσαλονίκη με έκθεση του κορυφαίου Ελληνα ζωγράφου Χρίστου Καρά. Κλείνοντας, θέλω να ευχαριστήσω το φιλότεχνο κοινό που μας συμπαραστέκεται όλα αυτά τα χρόνια, τους καλλιτέχνες που μας πίστεψαν, διαβεβαιώνοντας ότι θα συνεχίσουμε την προσπάθειά μας με ακόμα μεγαλύτερο ζήλο, υπευθυνότητα και συνέπεια.

Δεν υπάρχουν σχόλια: